Jestem zdeterminowany, jeśli chodzi o prace nad ustawą o jakości w opiece zdrowotnej; powinna się pojawić na najbliższym posiedzeniu Sejmu – powiedział w środę w Poznaniu minister Adam Niedzielski.
Minister zdrowia uczestniczył w debacie ekspertów “Prawa pacjenta w systemie ochrony zdrowia”. Podczas swojego wystąpienia dziękował środowiskom, które wspierały projekt ustawy o jakości, szczególnie środowiskom pacjentów – “Jestem w pełni zdeterminowany do powrotu do prac nad tą ustawą. Powinna się pojawić na najbliższym posiedzeniu Sejmu. Deklaruję, że stanie się ona w niedługim czasie rzeczywistością”. Jak dodał, w piątkowym głosowaniu w Sejmie “zatriumfowały polityka i korporacjonizm; pod hasłem obrony praw korporacyjnych zostały odrzucone prawa pacjenta”.
„Występuje zupełnie niezrozumiałe bronienie się przed tym, że pacjent ma prawo wiedzieć, ma prawo wybierać, ma prawo być partnerem w procesie leczenia. Partnerem, który potrafi wymagać – jeśli nie potrafi nawet robić tego indywidualnie, to może to zrobić za pośrednictwem instytucji do tego stworzonych – Rzecznika Praw Pacjenta, NFZ czy Ministra Zdrowia” – powiedział minister. Szef resortu zdrowia podkreślił, że wciąż niewielu pacjentów ma świadomość przysługujących im praw. Według prezentowanych podczas wydarzenia wyników ubiegłorocznych badań, świadomych swoich praw jest 31 proc. pacjentów – “Wyniki badań są tragicznie. Mówimy o sferze życia i zdrowia, która jest w gruncie rzeczy najważniejsza, żebyśmy mogli normalnie funkcjonować w społeczeństwie, normalnie prowadzić życie. Prawo do zgłoszenia zdarzenia niepożądanego – coś, co wydaje się absolutnie podstawowe z punktu widzenia praw pacjenta – znajduje się na poziomie świadomości mniej więcej połowy obywateli”.
Adam Niedzielski powiedział, że zgodnie z realizowaną obecnie sekwencją reformowania służby zdrowia, po zaspokojeniu większości potrzeb inwestycyjnych, po zdecydowanym zwiększeniu finansowania personelu medycznego, przyszedł czas by postawić w centrum zainteresowania prawa pacjenta. Przyznał również, że wciąż częste są sytuacje, gdy pacjent u lekarza jest traktowany z góry; lekarz nie ma cierpliwości, by tłumaczyć pacjentowi, na czym polega schorzenie – „Pacjentowi u lekarza nikt łaski nie robi. Pacjent wymaga odpowiedniego traktowania. To jest czas na prawa pacjenta rozumiane szeroko – nie tylko jako kodyfikacja ustawowa, ale też jako formułowanie standardów świadczenia usług, które są mierzone i monitorowane”.
Rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przypomniał, że w 2017 roku poziom świadomości praw pacjenta szacowany był na 24 proc. – “Jest wzrost tej świadomości, ale wciąż jest ona niesatysfakcjonująca. Potrzebna jest konsekwentna edukacja – również edukacja zdrowotna od najmłodszych lat, w jej ramach można przekazywać informacje na temat praw pacjenta. Istotna jest także edukacja personelu medycznego. Zauważalny jest trend wzrostu sygnałów dotyczących naruszenia praw pacjenta jeśli chodzi o prawo do informacji oraz jeśli chodzi o prawo do intymności i godności. Potrzebne jest uwrażliwianie, powrót do pewnych podstaw w medycynie, do humanizacji w medycynie. Przecież mamy do czynienia z człowiekiem, z osobą cierpiącą, osobą, której należy wysłuchać i jej pomóc – nie z przedmiotem, nie z procedurą, którą należy wykonać”.
Bartłomiej Chmielowiec powiedział, że odpowiedzią na zagubienie pacjenta w skomplikowanym systemie ochrony zdrowia jest opieka koordynowana. Powiedział też, że bezpieczeństwo pacjenta “jest wprost związane z jakością” – “Wszędzie tam, gdzie jest wysoka jakość: udzielanych usług medycznych, zarządzania, zaopiekowania się pacjentem – już na poziomie przyjmowania pacjenta – tam są przestrzegane prawa pacjenta. Wszędzie tam, gdzie jakość jest niższa – prawa pacjenta są naruszane. Odpowiedzią jest to, o czym mówił minister Niedzielski: ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta. Ona miała na celu zmianę perspektywy poprzez ukierunkowanie się na pacjenta; to pacjent ma być centrum uwagi. To pacjent powinien być najlepszym rzecznikiem swoich praw. Kiedy będzie tym rzecznikiem? Wtedy, gdy będzie odpowiednio wyedukowany i będzie te praw znał, ale także, gdy system będzie mu ułatwiał poruszanie się i podejmowanie decyzji. Wierzę, że ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta znajdzie się w porządku prawnym. Ona jest jedną z najważniejszych ustaw w systemie i najważniejszą ustawą dla pacjenta – po ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta”.