Asocjacja Niewydolności Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego zrzesza ekspertów zajmujących się diagnostyką i leczeniem niewydolności serca w Polsce, stawia sobie za cel edukację środowisk medycznych i pacjenckich oraz monitorowanie i inicjowanie zmian systemowych nakierowanych na poprawę jakości opieki nad pacjentami z niewydolnością serca, ze szczególnym uwzględnieniem opieki kompleksowej i koordynowanej.
W ostatnich latach szczególny nacisk kładzie się na działania prewencyjne i edukacyjne, upatrując w tym szansę na zatrzymanie niepokojącego trendu jakim jest narastająca liczba chorych z niewydolnością serca oraz duża liczba hospitalizacji i niestety przedwczesnych zgonów. Tak narodziła się idea stworzenia Centrum Wsparcia i Edukacji dla Pacjenta z Niewydolnością Serca “Kardiolinia”.
Kardiolinia.pl – platforma edukacyjna online z systemem zapisu na porady edukacyjne, będzie miejscem, gdzie pacjenci oraz ich bliscy będą mogli uzyskać wszystkie potrzebne do odpowiedniego zarządzania swoją chorobą informacje i praktyczne porady. Wierzymy, że nic tak nie pomoże pacjentom w walce z niewydolnością serca, jak dogłębne zrozumienie jej istoty, sposobu działania zastosowanych terapii oraz przede wszystkim umiejętność samooceny swoich objawów i znajomości czynników, które mogą te objawy nasilać. Ważne jest, aby pacjenci czynnie uczestniczyli w procesie leczenia. Nie bez znaczenia pozostaje również aspekt psychologiczny, który cały czas wydaje się mocno niedoceniany, a co za tym idzie zaniedbywany.
Centrum tworzone jest po to, aby zapewnić przestrzeń dla pacjentów, gdzie w razie wątpliwości (np. po zakończonej hospitalizacji) będą mogli skonsultować się z profesjonalistą – Edukatorem (Pielęgniarką Niewydolności Serca). Warto podkreślić, że dzięki Polskiemu Towarzystwu Kardiologicznemu udało się stworzyć zaplecze certyfikowanych w dziedzinie opieki nad pacjentem z NS, wysoko wykwalifikowanych pielęgniarek (jest ich ponad 1500). Naszym założeniem jest w pełni wykorzystać potencjał i umiejętności tej kadry.
Edukatorzy będą dyżurować 5 dni w tygodniu, a pacjent lub opiekun (członek rodziny, osoba bliska) będzie mógł zapisać się na poradę edukacyjną w wybranym przez siebie terminie. Na platformie pacjenci znajdą także materiały edukacyjne oraz najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi, przygotowane przez wybitnych kardiologów.