Pilotaż dotyczący świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej zakłada funkcjonowanie i współdziałanie centralnej platformy pierwszego kontaktu oraz centrów medycznej pomocy doraźnej. Planowany termin pilotażu – to wrzesień 2022 roku, poinformowało Ministerstwa Zdrowia.
“Pilotaż zakłada funkcjonowanie i współdziałanie centralnej platformy pierwszego kontaktu oraz centrów medycznej pomocy doraźnej. W pierwszej kolejności pacjent będzie korzystał z teleporady przez platformę, a z centrum pomocy doraźnej dopiero, gdy teleporada będzie niewystarczająca albo stan zdrowia pacjenta będzie tego wymagał”. Każdy pacjent będzie mógł otrzymać pomoc nie tylko w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, lecz także będzie mógł otrzymać informację o wolnych terminach przyjęć w centrach.
Planowany termin rozpoczęcia pilotażu – to wrzesień 2022 roku. Rozpocznie się on po wydaniu zarządzenia przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Obejmie 6 miesięcy, włączając w ten czas etap organizacji oraz ewaluacji. Pilotaż będzie realizowany przez trzy pomioty lecznicze: Samodzielny Gminny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Błoniu; Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Kozienicach oraz Samodzielne Publiczne Pogotowie Ratunkowe w Pruszczu Gdańskim.
Platforma pierwszego kontaktu – to system teleinformatyczny, w ramach, którego udzielane będą świadczenia opieki zdrowotnej w formie teleporady przez pielęgniarkę, położną oraz lekarza. Kontakt z platformą będzie odbywał się przez numer telefonu 800 137 200 oraz formularz kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej gov.pl./dom. Jak przekazało MZ, przeprowadzany będzie wywiad z pacjentem, aby – w zależności od potrzeb – udzielić teleporady, skierować do centrum lub powiadomić o konieczności zadzwonienia pod numer 112. Platforma będzie działała od poniedziałku do piątku – w godzinach od 18.00 danego dnia do 8.00 następnego dnia oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy – w godzinach od 8.00 danego dnia do 8.00 następnego dnia.
“Centra pomocy doraźnej będą przekazywały informacje o wolnych terminach do Platformy przez platformę Domowej Opieki Medycznej (DOM)” – poinformowano w komunikacie resortu – “Dzięki aktualizacji danych pacjent otrzyma wiarygodną informację o możliwym czasie przyjęcia w centrum. Lekarze, pielęgniarki i położne udzielając teleporad również będą korzystali z platformy DOM”. MZ podkreśliło również, że centra nie tylko będą zapewniały nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, ale także wybrane świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – “Realizatorzy pilotażu zapewnią co najmniej świadczenia specjalistyczne w zakresie pediatrii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu lub chirurgii ogólnej”.
Już teraz można skorzystać z porady medycznej pielęgniarki lub położnej albo lekarza przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) w nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wystarczy zadzwonić pod numer telefonu 800 137 200 lub wypełnić formularz na stronie: https://www.gov.pl/web/zdrowie/tpk. Z pomocy przez telefon można skorzystać w języku polskim, angielskim oraz ukraińskim. Do dyspozycji pacjentów jest również tłumacz języka migowego. Jak podało MZ, obecnie z TPK korzysta ponad 500 osób dziennie, z czego 30 proc. stanowią obywatele z Ukrainy. Od uruchomienia TPK skorzystało z niej 89 tys. pacjentów. (PAP)