Leczenie szpitalne jest uważane przez większość pacjentów za skuteczne i maja poczucie bezpieczeństwa. Najwięcej skarg pacjentów dotyczy braku wsparcia psychologicznego i nieskutecznego łagodzenia dolegliwości bólowych – to główne wnioski z badania Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia opublikowało raport z badania PASAT OPEN 2022, które opierało się na ankietach wypełnianych przez pacjentów hospitalizowanych w 2022 roku. Oceniano w nim następujące obszary związane z pobytem w szpitalu: opiekę lekarską, opiekę pielęgniarską, opiekę fizjoterapeutów, komunikację personelu, bezpieczeństwo opieki, warunki pobytu i rekomendacje placówki. Przebadano 54 383 osoby, które były leczone w 134 polskich szpitalach. Ankietowani najczęściej spędzali w szpitalu 2-5 dni.
Ponad 80 proc. badanych uznało, że w wyniku hospitalizacji nastąpiło polepszenie ich stanu zdrowia. Tylko 7 proc. zgłosiło pogorszenie zdrowia po pobycie w szpitalu. 88 proc. pacjentów poleciłoby placówkę medyczną w której przebywali. Pomiędzy szpitalami we wskaźniku rekomendacji odnotowano spore różnice, od 34 do 100 proc. polecających. 92 proc. ankietowanych potwierdziło, że prawa pacjentów były przestrzegane podczas ich pobytu w szpitalu. Są jednak widoczne obszary, które wymagają jeszcze dopracowania: prawo do intymności, prawo do poszanowania godności oraz prawo do kontaktu z osobą bliską.
Pytani o nastrój w trakcie hospitalizacji, pacjenci często skarżyli się na przygnębienie. W odpowiedzi na pogorszony stan psychiczny nie otrzymywali adekwatnej pomocy psychologicznej. Jako osoby najbardziej wspierające spośród personelu wskazywane były najczęściej pielęgniarki. Biorąc pod uwagę wagę dobrostanu psychicznego nie dziwi zatem, że najwyższe noty otrzymywała najczęściej właśnie praca pielęgniarek. Trochę mniej najwyższych ocen otrzymali lekarze. Najczęstszym tego powodem było przekazywanie informacji pacjentowi w zawiły sposób i przy użyciu niezrozumiałych sformułowań. Generalnie oceny wystawiane przez pacjentów dla różnych grup zawodowych w szpitalach były pozytywne. Ponadto 93 proc. badanych stwierdziło, że miało poczucie bezpieczeństwa podczas hospitalizacji. W przeprowadzonym badaniu zwrócono także uwagę na jakość komunikacji, która przekłada się na przestrzeganie zaleceń po wypisie. Aż 75 proc. ankietowanych dobrze oceniło otrzymane przy wypisie informacje.
Analizie poddano również dolegliwości bólowe pacjentów podczas hospitalizacji. Co trzeci z badanych podawał, że podczas hospitalizacji natężenie bólu wyniosło powyżej „5” na skali 0-10. Natomiast 9 proc. ankietowanych informowała o doświadczeniu bólu na poziomie „9” lub „10”. Tylko co piąty z badanych nie uskarżał się na odczuwanie bólu. Większość pacjentów potwierdziło stosowanie przez personel skutecznych sposobów uśmierzenia dolegliwości bólowych. Niestety 7 proc. badanych uznało, że nie otrzymało żadnej pomocy w walce z bólem.
Rzadko zgłaszane były zastrzeżenia do warunków pobytu w szpitalu – 79 proc. pacjentów nie miało żadnych uwag. Wśród problemów związanych z pobytem najczęściej wymieniano duszność i zbyt wysoką temperaturę w salach chorych. Warto podkreślić, że 71 proc. pacjentów nie miała uwag odnośnie żywienia a wśród zgłaszanych zastrzeżeń – najczęściej wymieniany był brak możliwości wyboru posiłku.