Stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny stworzyło Portal Centrum Kryzysowego, który prowadzi krok po kroku pacjenta onkologicznego przez wszystkie etapy leczenia: diagnozę, terapię, rehabilitację, wsparcie psychologiczne i socjalne.
Założycielka i prezes stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny Elżbieta Kozik powiedziała na konferencji prezentującej portal, że realizacja pomysły platformy trwała dwa latu i była to – jak podkreśliła – ciężka praca. Portal Centrum Kryzysowe (www.centrumkryzysowe.org.pl) powstał dla pacjentów onkologicznych.
Elżbieta Kozik powiedziała, że portal prowadzi pacjenta krok po kroku przez wszystkie etapy leczenia, poczynając od diagnozy poprzez chemioterapie czy radioterapię po rehabilitację, wsparcie psychologiczne i socjalne. “Na razie udało się nam opracować trzy ścieżki: ścieżkę rak jajnika, rak piersi, rak płuca” – powiedziała. Wyraziła nadzieję, że w przyszłym roku powstaną kolejne ścieżki.
Prezes PARS oceniła, że pacjentom brakuje tych wiadomości i “zwykle są we mgle”. “Nie wiedzą, co im się należy. W jednym miejscu skupiłyśmy szereg informacji o danym raku. To są dane aktualne, prawdziwe, wyczerpujące i one nie są bezimienna. One zawsze są przypisane do określonego eksperta, do określonego lekarza” – zaznaczyła.
Portal ma być interaktywny i “w permanentnej budowie”. Elżbieta Kozik zachęciła do wysyłania uwag na temat jego funkcjonalności i zapewniła, że wprowadzane będą sugerowane przez użytkowników rozwiązania. Podkreśliła, że centrum będzie spełniać swoją rolę, tylko jeśli będzie aktualne i często aktualizowane. Na razie planowane jest ich wprowadzane raz na kwartał. Komplementarną częścią centrum ma być infolinia telefoniczna, która ma ruszyć 16 stycznia 2023 r. Jak podała prezes Kozik, obsługiwać je będzie pięć ekspertek z przygotowaniem psychologicznym.