Pomagamy pacjentom onkologicznym i ich bliskim. Stąd wiemy, że to co jest ważne dla placówek ochrony zdrowia często nie jest ważne dla pacjentów, którzy mają inne poczucie wartości. Potrzeby są też zmienne w czasie, w miarę ścieżki diagnostyki i leczenia, latami opieki. Największą wartości dla pacjenta jest poczucie bycia zaopiekowanym i dobrze leczonym, dobrze zoperowanym. Pacjent chce przede wszystkim mieć poczucie, że jest w dobrych rękach – mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
System opieki powinien zapewnić pacjentowi taką opiekę, jaka mu jest potrzebna. W Polsce poczucie zaufania, zaopiekowania, czyli poczucie wartości w procesie leczenia, jest znacznie niższe w porównaniu do wielu innych krajów. Rola organizacji pacjenckich jest wspieranie, empatia, uzupełnianie wiedzy pacjentów. W ramach sieci onkologicznej wprowadzono ankiety, aby to oceniać, co jest bardzo ważne. Ale nie chodzi tylko o tzw. miękkie rzeczy – wchodzą coraz bardziej informacje o przebiegu leczenia, o zastosowaniu konkretnych terapii, o tym co jest dostępne w Polsce a co jest już możliwe za granicą. Pacjenci powinni móc porównać metody, które mają dostępne w swoim szpitalu, z innymi placówkami w Polsce a także w innych krajach.
Kiedy dotyka choroba, aspekty finansowe schodzą na plan dalszy. Trudno powiedzieć, aby indywidualny pacjent miał się zajmować tym, ile dana placówka otrzymuje pieniędzy za dane procedury czy ile pieniędzy wydaje NFZ. Z uwagi na system rozliczeń często także lekarze mają związane ręce i zamiast wybierać optymalną metodę leczenia, muszą myśleć o kosztach – a to nie jest dal nich zadanie. Najistotniejsza jest korzyść kliniczna, optymalny wynik leczenia, i tym powinien się przede wszystkim zajmować systemodawca. Nieefektywne leczenie, nieskuteczne zabiegi – to marnotrawstwo publicznych pieniędzy. Nie mamy wyjścia i musimy zmierzać w kierunku oceny efektu klinicznego, oceny, jakie efekty przyniosły pieniądze zainwestowane w leczenie. Wprowadzanie opieki koordynowanej w wielu obszarach daje nadzieję, że jednocześnie pacjent będzie zadowolony a korzyści osiągane dzięki nakładom na zdrowie będą optymalne.
Ustawa o jakości zmierza w tym kierunku a proponowane w niej rozwiązania nie mają raczej przeciwników. Kontrowersje wynikają bardziej z niewłaściwego procesu jej przygotowywania i braku publicznej dyskusji. Ogólny kierunek zmian, zgodnie z którym chcemy płacić za efekt, został już przyjęty i wszystkie strony powinny za nim podążać. Zdrowa konkurencja, dbanie o jakość opieki i dbanie o satysfakcję pacjenta – to jedyna droga, aby placówki ochrony zdrowia utrzymywały się na rynku i miały dobre efekty biznesowe. Ochronę zdrowia trzeba poprawić, tak abyśmy mogli zapewnić pacjentom, że otrzymują wyższą wartość opieki i leczenia.