„Firmy z branży med-tech mają dobrą pozycję startową do kierowania przyszłością w opiece medycznej, ale większość nie poradzi sobie z tym zadaniem sama” – to wniosek z opublikowanego przez Deloitte raportu „Winning in the future of Medtech”. Sektor med-tech powinien współpracować z podmiotami z sektora technologii konsumenckich (consumer-tech) i wyspecjalizowanymi firmami branży medycznej w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.
„Przewiduje się, że przyszłością ochrony zdrowia będzie kierować wszechobecny, proaktywny i zintegrowany system zdrowia i dobrego samopoczucia. Technologie (np. sztuczna inteligencja, obliczenia kwantowe, przechowywanie danych w chmurze, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość itd.) będą odgrywały w nim ogromną rolę” – przewidują autorzy raportu.
Urządzenia medyczne umożliwią diagnozowanie, a w wielu wypadkach także leczenie chorób w domu. Urządzenia będą ostrzegać o potencjalnych problemach zdrowotnych zanim pojawią się objawy, za pomocą zawsze aktywnych czujników.
W ramach badania aż 80 proc. ankietowanych ekspertów z rynku medycznego, technologicznego i startupów zadeklarowało, że znaczący wkład w rozwój medycyny przyszłości wniesie sztuczna inteligencja (AI). Wskazywano także na rolę robotyki – 53 proc. i nanotechnologii – 47 proc.
Autorzy raportu wymieniają pięć kierunków inwestycyjnych i badawczych, w których podążać muszą firmy med-tech, by osiągnąć sukces.
1 – Technologie i infrastruktura zbierania danych oraz zarządzania nimi
Firmy med-tech powinny rozwiązać problemy, jakie niesie ze sobą gromadzenie i zarządzanie danymi pochodzącymi z wielu źródeł, np. jednocześnie od płatnika, z elektronicznej dokumentacji medycznej, pozyskiwanych bezpośrednio od pacjenta, z ośrodków referencyjnych specjalizujących się w leczeniu konkretnych schorzeń, materiałów edukacyjnych, itp. Zadaniem architektury technologicznej będzie nie tylko samo zbieranie danych, ale także ich uporządkowanie według spójnych i powtarzalnych kryteriów.
Dobrze funkcjonująca platforma technologiczna może być kluczowym czynnikiem sukcesu, decydować o szybkości wprowadzania nowych rozwiązań na rynek, przesądzać o dobrej efektywności. Firmy med-tech mogłyby taką infrastrukturę stworzyć dzięki partnerstwom z firmami consumer-tech, które podobne systemy już zbudowały.
2 – Stworzenie funkcji analitycznych i sztuczna inteligencja
Zbierane dane będą pochodziły z wielu źródeł, a zatem nieuporządkowane. Firmy będą więc potrzebowały narzędzi do analizy i właściwego zrozumienia informacji zawartych w ściąganych przez nie fragmentarycznych danych.
Firmy med-tech będą musiały przyciągnąć do współpracy najwybitniejszych specjalistów z konkretnych branż medycyny i zbudować sztaby fachowców pomagających w analizie napływających danych. Zadaniem tych zespołów będzie również odpowiednie sformułowanie uproszczonych wskazówek i komunikatów dla odbiorców produktów med-tech.
3 – Rozbudowa technik zdalnego monitorowania
Firmy med-tech zainwestują w rozwiązania do zdalnego monitorowania stanu zdrowia pacjenta i jego samopoczucia. Wpłynie to na poprawę jakości zdalnego dostępu pacjenta do lekarza. Umożliwi też lekarzowi lepszy i częstszy kontakt z pacjentem. To z kolei przełoży się na lepszą opiekę pozaszpitalną i pomoże przesunąć nacisk na zapobieganie np. kryzysom w chorobach przewlekłych. Inwestycje w cyfrowe środki terapeutyczne, takie jak oparte na AI „coaching wellness” (kontrola dobrostanu), mogą zmniejszyć liczbę hospitalizacji.
4 – Budowa strategicznego partnerstwa ze świadczeniodawcami
W miarę rozwoju i doskonalenia usług dostarczanych przez sektor med-tech ich oferty będą coraz mocniej zintegrowane z ofertami dostarczanymi przez tradycyjnych świadczeniodawców. Wszechstronne rozwiązania (oprogramowanie, wspomaganie decyzji, narzędzia i usługi konsultacyjne) mogą pomóc lekarzom i usprawnić systemy opieki zdrowotnej.
5 – Budowa silniejszych relacji z pacjentem – konsumentem
Firmy med-tech powinny dążyć do lepszego zrozumienia potrzeb końcowego użytkownika swoich produktów. To z kolei doprowadzić ma do rozwoju bardziej przyjaznych dla użytkownika urządzeń i rozwiązań. W szczególności dotyczyć to musi usług skoncentrowanych na opiece nad pacjentem w nieklinicznych warunkach.
W niedalekiej przyszłości firmy med-tech powinny rozważyć partnerstwo z firmami zajmującymi się technologiami konsumenckimi. Już dziś firmy consumer-tech mają olbrzymią wiedzę technologiczną, zrozumienie konsumentów i oferują odpowiednie narzędzia komunikacji. Trzeba jej jednak we współpracy z firmami med-tech zmodyfikować i przystosować do potrzeb pacjentów.
Raport Deloitte Center for Health Solutions powstał w oparciu o badania metodą ankietową we współpracy z przedstawicielami startupów, firm med-tech, firm technologicznych oraz naukowcami i przedstawicielami instytucji zarządzających systemami opieki zdrowotnej.
© mZdrowie.pl