8 stycznia wejdzie w życie obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej. Wciąż jednak będzie można uzyskać od lekarza receptę w formie papierowej. Przepisy nie przewidują kar dla lekarzy, którzy będą je wystawiać.
Tak rosła ilość wystawianych e-recept w 2019 r.:
grudzień – 51 mln recept
październik – ponad 21 mln
wrzesień – ponad 10 mln
sierpień – 5 mln
lipiec – 3,5 mln
czerwiec – 2,4 mln
maj – 1,5 mln
kwiecień – 837 tys.
marzec – 05, mln
Pacjenci posiadający Internetowe Konto Pacjenta mogą otrzymać e-receptę pod postacią 4-cyfrowego kodu. Do dziś IKP założyło ponad 807 tys. Polaków. Ministerstwo chce zwiększyć ich liczbę, czemu służy m.in. dodatkowe wynagrodzenie dla lekarzy POZ zakładających Internetowe Konta Pacjenta. Jego wysokość zmienia się wraz z liczbą aktywowanych kont – najwyższa wynosi 36,90 zł, najniższa 12,30 zł.
Główne cele wprowadzania nowego rozwiązania to ułatwienie procesu realizacji recept, ograniczenie błędów, optymalizacja czasu po stronie lekarzy i farmaceutów, a także wyeliminowanie problemu nieczytelnych i fałszywych recept. Aby zrealizować e-receptę w aptece, pacjent musi podać czterocyfrowy kod otrzymany przez SMS oraz swój numer PESEL, lub też przekazać farmaceucie do zeskanowania kod z informacjami o e-recepcie, którą otrzymał emailem.
Aby odbierać recepty przez SMS lub emailem, należy zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta na stronie www.pacjent.gov.pl i określić sposób powiadamiania o receptach. Wcześniej należy jeszcze stworzyć Profil Zaufany, który można aktywować m.in. za pośrednictwem bankowości mobilnej w jednym z banków (PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank) lub z wykorzystaniem konta na platformie Envelo.
Ministerstwo Zdrowia opublikowało komunikat w sprawie realizacji e-recept w sytuacji niezgodności danych zawartych w jej warstwie graficznej i technicznej. Resort informuje, że niezgodność danych zawartych w warstwie graficznej e-recepty z danymi zawartymi w jej warstwie technicznej – przy jednoczesnym prawidłowym oznaczeniu na e-recepcie innych wymaganych przepisami elementów – nie uniemożliwia realizacji takiej e-recepty. W sytuacji, kiedy te dane się nie zgadzają, farmaceuta może wydać lek zgodnie z ordynacją wpisaną w części wizualnej e-recepty, o ile oznaczenia w części wizualnej są prawidłowe, niezależnie od danych wskazanych w części technicznej.
Jak zaznaczył w rozmowie z @mZdrowie.pl wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński, wprowadzone zmiany i ulepszony system wystawiania e-recept pozwolą ułatwić kwestie związane z procedurą wykupywania leków. Wiceprezes NRA Marek Tomków podkreśla, że system cały czas powinien być szlifowany, jednak widać ogromną zmianę na plus. „Przede wszystkim te rzeczy, które wychodzą teraz, to błędy wynikające z wystawiania recept na słabej jakości programach gabinetowych. Są np. programy, które nie pokazują ostrzeżeń, nie pokazuję walidacji, a więc to, co dociera do apteki, jest mocno przekłamane, jeśli chodzi o część techniczną” – podkreśla.
© mZdrowie.pl