Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Katowicach złożyła zawiadomienie w sprawie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa przez Prezesa Rady Ministrów. Działania kontrolne w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ujawniły istotne fakty w zakresie działań podczas pandemii COVID-19. Nie zadbano o celowe i oszczędne wydatkowanie środków publicznych oraz rzetelne wykonywanie obowiązków organu administracji – informuje na swojej stronie NIK.
NIK w swoim komunikacie przypomina, że premier wydał decyzję administracyjną w sprawie utworzenia szpitala tymczasowego w obiekcie PGE Stadionu Narodowego w Warszawie 19 października 2020 roku. Nie uwzględnił jednak wyjaśnienia dotyczącego stanu faktycznego w zakresie rzeczywistego zapotrzebowania na konkretną liczbę łóżek dla pacjentów z COVID-19. Podobne zaniechanie miało miejsce w przypadku złego oszacowania dostępności łóżek dla pacjentów z COVID-19 w już istniejących szpitalach na terenie Warszawy. Te natomiast w zupełności i z odpowiednią rezerwą wystarczyłyby na zabezpieczenie leczenia pacjentów z COVID-19. Wskutek tego zaniechania Skarb Państwa poniósł stratę w wysokości 69 813,4 tys. zł – ocenia Najwyższa Izba Kontroli.
Szpital Narodowy został oddany do użytku 5 listopada 20202 roku. Zakończył swoją działalność w maju 2021 r. Przez ten okres 1850 pacjentów trafiło pod opiekę personelu medycznego. Ze szpitalem kontaktowano się w sprawie 2448 pacjentów, pozostałych około 600 nie trafiło ostatecznie do szpitala z różnych przyczyn. W szczytowym momencie trzeciej fali pandemii COVID-19 w Szpitalu Narodowym przebywało jednocześnie 350 pacjentów, przy 550 gotowych łóżkach i maksymalnym potencjale rozbudowy w krótkim czasie do 1200 łóżek. 90 osób było jednoczasowo wentylowanych mechanicznie. Podczas 12-godzinnej zmiany pacjentami opiekowało się jednocześnie 30 lekarzy, 108 pielęgniarek i 30 ratowników medycznych.
We wrześniu NIK ogłosiła raport przedstawiający nieadekwatne wydatki państwa na szpitale tymczasowe. Jak poinformowała, szereg regulacji wprowadzonych w czasie pandemii na podstawie specustawy budzi istotne zastrzeżenia z punktu widzenia zgodności z Konstytucją RP. Zakwestionowano m.in. tryb uchwalenia dwóch ustaw stanowiących podstawę covidowego ładu prawnego i ich poszczególne przepisy. Ponadto NIK wskazała, że na dodatki covidowe wydano blisko 9 mld zł, na szpitale tymczasowe prawie 1 mld. Na wątpliwej jakości respiratory wydano ponad 82 mln zł. NIK wystąpiła do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją przepisów specustawy i ustawy zmieniającej.