Nadawcy telewizyjni i producenci suplementów diety podpisali dokument regulujący zasady reklamowania tych produktów. Samoregulację wprowadzą TVP, Polsat i TVN.
W siedzibie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji została podpisana samoregulacja, którą przygotowali wspólnie nadawcy telewizyjni (Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja TVN) oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety – PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego.
Przyjęte zasady samoregulacji zakładają, że reklama telewizyjna suplementów diety:
- nie może wprowadzać odbiorców w błąd przez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze;
- nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją;
- nie może sugerować możliwości zastąpienia konsultacji z przedstawicielem zawodu medycznego lub leczenia;
- nie może sugerować możliwości zastosowania suplementu diety zamiast produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
- nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
- nie może przedstawiać wizerunku osób rzeczywistych i fikcyjnych, które są lub mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych,
- nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną;
- nie może być nadawana w programie w bloku reklamowym bezpośrednio przed i po audycji dla dzieci;
- nie może być reklamą skierowaną do dzieci;
- nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia;
- musi zostać oznaczona informacją graficzną z tekstem: „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.”
Ze względu na cykl przyjmowania materiałów reklamowych do emisji, samoregulacja ma wejść w życie od 1 grudnia 2019 roku i dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r.