Według ustawy budżetowej na 2023 rok, na zapewnienie dostępności szczepionek do realizacji szczepień zalecanych przeciw HPV u dziewcząt i chłopców w wieku 12-13 lat zaplanowano 75,5 mln zł – przekazał wiceminister Waldemar Kraska w odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos.
W związku z rozpoczęciem od 1 czerwca 2023 roku powszechnego programu szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) posłanka Katarzyna Osos skierowała interpelację do Ministra Zdrowia. Posłanka pytała między innymi o ilość darmowych szczepionek będzie dostępnych dla dzieci z roczników 2010 i 2011, kto będzie odpowiedzialny za dystrybucję szczepionek do punktów szczepień POZ oraz o kampanię informacyjną dotyczącą tych szczepień.
Wiceminister Kraska przypomniał, że w maju ukazały się zalecenia Ministra Zdrowia dotyczące realizacji szczepień przeciw ludzkiemu wirusowi brodawczaka (HPV) w ramach powszechnego programu szczepień, uwzględniające także informacje dotyczące zasad realizacji szczepień, tj. uprawnieni są do świadczeń spełniający poniższe warunki:
- Osoby posiadające prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Dzieci w wieku 12 i 13 zarówno dziewczęta jak i chłopcy, zgodnie z obwieszczeniem Ministra Zdrowia z dnia 23 lutego 2023 r. wykaz zalecanych szczepień ochronnych, dla których zakup szczepionek został objęty finansowaniem.
W ramach pierwszego przetargu zakupiono 210 394 dawek, a dystrybucja szczepionek przeciw HPV- to proces wieloetapowy. Odbywa się na takich samych zasadach jak dystrybucja szczepionek wykorzystywanych w Programie Szczepień Ochronnych. Centralna Baza Rezerw Sanitarno- Przeciwepidemicznych, jako centralny dystrybutor, rozwozi szczepionki do wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych. Następnie szczepionki są dostarczane do stacji powiatowych, a z nich – do placówek POZ na zasadach ustalonych między tymi podmiotami, jednak najczęściej to podmioty lecznicze same odbierają zgłoszone zapotrzebowanie.
Wiceminister szczegółowo podsumował kampanię informacyjną dotyczącą szczepień. Koszty kampanii informacyjnej HPV w roku 2023:
- Przygotowanie i produkcja materiałów informacyjno-edukacyjno-promocyjnych: 492 123 zł.
- Emisje spotów oraz produkcja i emisja audycji w stacjach telewizyjnych i radiowych w okresie od 1 czerwca do 31 grudnia 2023 r. – około 10 mln zł.
- Kampania w kinach (emisje spotu 30 sek. i digital posters) w miastach od 25 do 100 tys. mieszkańców i w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w okresie od 26 czerwca do 25 lipca 2023 r. – 144 553,77 zł.
- Kampania outdoorowa: citylighty, rowery miejskie, ekrany LCD w autobusach i tramwajach w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców oraz plakaty w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców w terminie od 1 do 31 lipca: 846 450,58 zł.
Prowadzona była również kampania informacyjna w mediach społecznościowych Ministerstwa Zdrowia. Jednostki podległe Ministerstwu Zdrowia w ramach swoich zadań również prowadzą działania informacyjne na temat kampanii HPV.
Czym jest wirus brodawczaka ludzkiego (HPV)
Wirus brodawczaka ludzkiego, jest wirusem, który zakaża komórki naskórka i nabłonka płaskiego. Zakażenie HPV może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka. Typy HPV mające mały potencjał spowodowania nowotworu, to typy 6, 11, 40, 42, 43, 44, 54, 61, 72 i odpowiadają one za powstawanie brodawek skórnych i narządów płciowych. Typy 6 i 11 są odpowiedzialne za powstanie kłykcin kończystych. W ponad 70% przypadków nowotworów związanych z zakażeniem HPV to typy 16 i 81. Zakażenie przenosi się człowieka na człowieka wskutek kontaktu seksualnego, poprzez kontakt bezpośredni ze zmianami skórnymi lub na błonie śluzowej oraz z matki na dziecko w czasie porodu (ryzyko zakażenia niewielkie). Nie ma leku, który powoduje wyleczenie HPV, stosuje się leczenie miejscowe zmian chorobowych, może być także stosowane leczenie chirurgiczne (wycięcie zmian).