Ministerstwo Zdrowia przygotowało Program Rozwoju e-Zdrowia na lata 2022-2027. Jego głównym celem jest “lepsza opieka zdrowotna dzięki transformacji cyfrowej”. E–usługi powinny wspomagać pacjenta i system ochrony zdrowia – przekonuje MZ.
Program będzie realizowany w trzech etapach. W pierwszym – do połowy 2023 roku – nastąpi ogólnopolskie wdrożenie e-usług. W drugim etapie – do połowy 2025 roku – zaczną obowiązywać rozwiązania wspierające skoordynowaną opiekę nad pacjentem. Trzeci etap zakłada szerokie wykorzystanie rozwiązań związanych z wsparciem decyzji klinicznych oraz telemedycyną.
Resort przekonuje, że aby pacjent mógł angażować się we własne zdrowia, należy dostarczyć mu narzędzia do nawigowania w systemie ochrony zdrowia – to m.in. możliwość umawiania i odwoływania wizyt, komunikacja z pracownikami medycznymi i niemedycznymi, a także uzyskiwanie informacji o możliwych ścieżkach postępowania diagnostyczno-leczniczego, dostępnych świadczeniach opieki zdrowotnej, programach profilaktycznych, a także aplikacje zdrowotne. Narzędziami wspierającymi komunikację mają być: portal pacjent.gov.pl, Internetowe Konto Pacjenta oraz aplikacja mobilna mojeIKP.
Zgodnie z programem, dla pacjentów wykluczonych cyfrowo zostaną przygotowane alternatywne rozwiązania, takie jak infolinie, boty, chatboty czy specjalne SMS. Mają one wspierać profilaktykę, dostarczyć pacjentowi ogólnych informacji o zdrowym stylu życia oraz spersonalizowanych informacji zdrowotnych wynikających z aktualnego wieku, miejsca zamieszkania i stanu zdrowia pacjenta.
Aby zapewnić dostęp pacjenta do jak najpełniejszej informacji o stanie zdrowia swoim i swojej rodziny, kanały komunikacji udostępnią w czasie rzeczywistym odpowiednie informacje (dane medyczne, wyniki badań, skierowania, zlecenia, plan leczenia i pozostania w zdrowiu). Kanały komunikacji mają wspierały pacjenta w nawigowaniu w systemie ochrony zdrowia, kierując na świadczenia adekwatne dla jego stanu zdrowia. Nowe rozwiązania mają też usprawnić proces diagnostyczny i leczniczy pacjentów z chorobami rzadkimi i hemofilią. Elektroniczny dzienniczek pacjenta chorego na hemofilię lub skazy krwotoczne pozwoli pacjentowi lub jego opiekunowi odnotować ilość zużywanych leków (dawek), ich serie oraz daty i godziny ich podania. Można będzie również odnotować podanie leku i jego powód – profilaktyczne lub po zaistniałym wylewie.
Dzięki nowemu rozwiązaniu pacjent będzie mógł monitorować zapas leków i wygenerować dostawy niezbędnych leków z koniecznym wyprzedzeniem. W Internetowym Koncie Pacjenta będzie można znaleźć informacje o dawkowaniu leków, które będą też na bieżąco dostępne dla uprawnionych lekarzy. Wraz z informacją o zaistniałych wylewach, pozwolą zoptymalizować zleconą terapię przez lekarza prowadzącego. Bezpośrednim odbiorcą usługi będą pacjent lub jego opiekun prawny.
MZ zwraca uwagę, że szczególnej uwagi wymagają kobiety w ciąży, które będą mieć dostęp do elektronicznych zapisów związanych z ciążą. Rodzice z kolei zyskają dostęp do elektronicznej książeczki zdrowia dziecka, danych o badaniach profilaktycznych oraz szczepieniach wynikających z kalendarza szczepień. Aplikacja mobilna w ramach Domowej Opieki Medycznej ma pomóc w opiece domowej i długoterminowej, w tym świadczonej przez opiekunów nieformalnych. Aplikacja umożliwi monitoring stanu zdrowia pacjenta, pobieranie danych z urządzeń medycznych oraz urządzeń typu IoMT, kontakt z pracownikami medycznymi i pomocy społecznej opiekującymi się pacjentem, a także telekonsultację. Monitoring odbędzie się z wykorzystaniem sensorów oraz w oparciu o odpowiedzi na proste pytania o samopoczucie.