Krótszy czas na badanie i wynik oraz czytelna informacja dla pacjenta, więcej czasu lekarza dla pacjenta – to niektóre z korzyści, na które zwraca uwagę Białostockie Centrum Onkologii, które od roku realizuje pilotaż programu koordynowanej opieki nad pacjentem onkologicznym.
Białostockie Centrum Onkologii poinformowało, że dotychczas do pilotażu włączono ogółem 955 pacjentów, z czego 750 zakwalifikowanych przez BCO. Najwięcej z tych osób – 466 to pacjentki z rakiem piersi, 245 kolejnych osób to chorzy na raka jelita grubego, 115 mężczyzn z rakiem prostaty, po 65 kolejnych osób to pacjentki z rakiem jajnika i chorzy na raka płuca.
Białostockie Centrum Onkologii zaczęło pilotaż dokładnie przed rokiem. Uczestniczy w nim we współpracy ze szpitalami wojewódzkimi w Białymstoku, Łomży i w Suwałkach, szpitalem MSWiA w Białymstoku i z Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku. Pilotaż ma potrwać do końca maja 2021 r. BCO jest wojewódzkim ośrodkiem koordynującym w zakresie raka piersi, jelita grubego, jajnika i gruczołu krokowego. Koordynatorem w zakresie raka płuca jest Uniwersytecki Szpital Kliniczny.
Dwa szpitale biorące udział w pilotażu były szpitalami covidowymi (przez jakiś czas szpital wojewódzki w Łomży, wcześniej i obecnie szpital MSWiA w Białymstoku). Z tego powodu w pilotażu znalazło się bardzo niewielu pacjentów z tych placówek.
Według informacji BCO, udało się w ramach pilotażu poprawić jakość świadczonych usług pacjentom. Skrócił się czas oczekiwania na badania i ich wyniki oraz do rozpoczęcia terapii. Podczas jednej wizyty realizuje się np. kilka badań, by pacjent nie musiał przyjeżdżać na nie kilkakrotnie. Lepsza logistyka – to także lepsza organizacja pracy lekarzy, którzy mają dla chorych więcej czasu, bo nie zajmują się kwestiami administracyjnymi.
Uruchomiono call center. Każdy pacjent ma swojego koordynatora leczenia (zajmują się tym sekretarki medyczne), który zajmuje się sprawami organizacyjnymi, m.in. umawia wizyty, informuje o wszystkim pacjenta, pomaga w kontaktach z lekarzami. “Wszystko po to, aby chory onkologicznie nie gubił się w systemie, ale był prowadzony od momentu podejrzenia nowotworu na wszystkich etapach, począwszy od diagnostyki, przez terapię i rehabilitację” – podkreśla BCO w swoim komunikacie.
Koordynator medyczny ds. pilotażu onkologicznego, p.o. zastępca dyrektora BCO ds. lecznictwa dr Dorota Kazberuk ocenia, że dzięki nowym rozwiązaniom można osiągnąć łatwiejszy, równy dostęp pacjentów onkologicznych do leczenia niezależnie od tego, gdzie pacjent mieszka – “Pamiętajmy, że w chorobach onkologicznych bardzo ważny jest czas, czyli ta diagnostyka musi się odbyć w określonym czasie, jak również podjęcie leczenia onkologicznego musi być często jak najszybsze. I dobra organizacja skraca ten czas”.
Pilotaż jest przeprowadzany, aby ocenić system opieki nad pacjentem i wypracować takie rozwiązania w postępowaniu z chorym onkologicznie, w opiece nad nim, aby sprawnie się w tym skomplikowanym systemie poruszał, wiedział, gdzie z czym się zgłosić, jakie będą kolejne kroki w leczeniu i gdzie będą podejmowane. Pilotaż jest też – jak wcześniej informowano – elementem do wdrożenia Krajowej Sieci Onkologicznej.
(PAP)