Trzyetapowa konsultacja, która obejmie spotkanie wstępne, interwencyjne i kontrolne farmaceuty z pacjentem w sprawie zażywania nowego leku w pierwszym miesiącu jego stosowania – to założenia nowej usługi farmaceutycznej Nowy Lek, przygotowanej przy udziale Naczelnej Rady Aptekarskiej.
NRA przygotowała usługę Nowy Lek we współpracy z uznanymi w dziedzinie zdrowia autorytetami i instytucjami. Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska powiedziała na wtorkowej konferencji prasowej, że dzięki wprowadzeniu przepisów umożliwiających m.in. prowadzenie opieki farmaceutycznej na rzecz pacjentów, zawód farmaceuty ulega głębokim i oczekiwanym przemianom. Stwierdziła, że grono ekspertów skupione w Zespole ds. Standaryzacji Opieki Farmaceutycznej Naczelnej Izby Aptekarskiej opracowało rekomendacje w zakresie prowadzenia wybranych usług opieki farmaceutycznej.
Jedna z takich usług – to właśnie Nowy Lek. “Celem usługi jest przede wszystkim dostarczenie pacjentowi informacji na temat nowo wdrażanej farmakoterapii, ocena stopnia stosowania się do zaleceń terapeutycznych, a przede wszystkim wsparcie w realizacji tych zaleceń” – podkreśliła dr Magdalena Jasińska-Stroschein z Katedry Biofarmacji Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Wyjaśniła, że jest to trzyetapowa konsultacja farmaceutyczna, która obejmuje spotkanie wstępne, interwencyjne i kontrolne. Dwa z nich można przeprowadzić zdalnie – “Tak regularnie powtarzane wizyty w stosunkowo krótkim czasie, bo realizacja usługi to 30 dni od wykupienia leku, pozwalają zmotywować pacjenta do tego, by rozpoczął terapię nowym lekiem, a następnie zachęcić go do wytrwania w długotrwałym nieraz procesie terapeutycznym”.
Podczas spotkań z pacjentem będzie m.in. czas na to, aby pochylić się nad obawami przed działaniami niepożądanymi danego leku. “Wszystko po to, aby poszerzyć wiedzę pacjenta na temat działania leku i zasadności jego stosowania” – wskazała dr Jasińska-Stroschein.
“To jest ogromny krok naprzód i przełamanie pewnego stereotypu historycznego: uznanie faktu, że tak naprawdę nikt już nie leczy sam. Lekarz nie jest sam na sam z pacjentem. Niezwykle paternalistyczny model w stylu: ja lekarz wiem wszystko, zbieram wywiad, zlecam i reszta ma to wykonać, zmienia się na bardziej partnerski, na pracę zespołową, gdzie każdy ma swoją rolę” – powiedział prof. Ryszard Gellert, dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Zgodził się z nim wiceminister Maciej Miłkowski. “Bycie specjalistą w zakresie przyjmowanych leków jest po stronie eksperta z drugiej strony, czyli farmaceuty, by był on doradcą pacjenta” – stwierdził M. Miłkowski.
Udział w usłudze jest dobrowolny. Mogą z niej skorzystać pacjenci, którzy otrzymali receptę lekarską na nowy lek (zlecony po raz pierwszy), stosowany w terapii choroby przewlekłej, np. w nadciśnieniu tętniczym, cukrzycy, padaczce, jaskrze czy astmie. Nie będzie limitu udzielanych świadczeń – z usługi Nowy Lek pacjent może skorzystać za każdym razem, kiedy rozpoczyna terapię nowym lekiem.