Firmy farmaceutyczne wydały na reklamę w 2018 roku 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Największa część wydatków reklamowych jest przeznaczana na kampanie telewizyjne.
Firmy farmaceutyczne wydały w 2018 roku na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) 5,4 mld zł, czyli 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej – takie wyniki analiz podaje specjalistyczny portalu wirtualnemedia.pl na podstawie danych Kantar Media. Do kalkulacji kwot wydatków przyjęto dane cennikowe netto, bez rabatów, a zatem realne wydatki są znacząco mniejsze. Tym niemniej, utrzymuje się trend rosnący budżetów reklamowych producentów.
Najwięcej wydała Aflofarm Farmacja Polska -1,53 mld zł. Drugim największym reklamodawcą w tej kategorii był Natur Produkt Zdrovit z wydatkami w kwocie blisko 517 mln zł , a trzecim była USP Zdrowie, która wydała na reklamę w 2018 r. 466,5 mln zł. Kolejne w zestawieniu największych reklamodawców wśród firm farmaceutycznych były Polpharma z kwotą 250,6 mln zł i Olimp Laboratories z wydatkami w wysokości 187,8 mln zł.
Najwięcej środków (ponad 60 proc.) trafiło do telewizji – 3,36 mld zł, czyli 5,5 proc. więcej niż w 2017 roku. Drugim kanałem komunikacji według przychodów było radio – uzyskało 1,25 mld zł. W czasopismach wydatki na reklamy farmaceutyków wzrosły rok do roku o 11,4 proc., z 598,8 mln zł do 666,8 mln zł, a w prasie codziennej – o 87,2 proc., z 51 mln zł do 95,5 mln zł.
Z kolei według analiz Instytutu Monitoringu Mediów branża farmaceutyczna przeznaczyła na reklamę w 2018 roku 4,2 mld złotych i bylo to najwięcej spośród wszystkich branż polskiego biznesu, nieznacznie więcej niż wydał znajdujący się na drugim miejscu sektor handlu. Farmacja zostawiła daleko w tyle wydatki reklamowe sektora motoryzacyjnego czy finansowego, które na reklamę wydały w ciągu 2018 roku po około 1,2 mld złotych.
/ mzdrowie