W publikowanym corocznie rankingu „Brand Finance Pharma” najbardziej wartościowych marek branży farmaceutycznej liderem pozostała amerykańska firma Johnson&Johnson, ale jej przewaga nad szwajcarskim Roche zmniejszyła się. W porównaniu z rokiem ubiegłym wartość Johnson&Johnson spadła o 11 proc., a Roche wzrosła o 10 proc.
W czołowej dziesiątce znalazły się trzy firmy z siedzibą w Europie i siedem amerykańskich. Rok temu proporcje układały się 4 do 6, a zmianę spowodował awans amerykańskiej AbbVie i spadek szwajcarskiego Novartisu.
Pierwsza dziesiątka rankingu:
- (w ubiegłym roku także 1) Johnson&Johnson (USA) – wartość 10,9 mld USD, spadek o 11,2 proc.
- (2) Roche (Szwajcaria) – wartość 7,6 mld USD, wzrost o 11,2 proc.
- (3) Bayer (Niemcy). Wartość 5,1 mld USD, spadek o 17,1 proc.
- (5) Abbott (USA) – wartość 4,6 mld USD, wzrost o 2,6 proc.
- (6) Merck & Co (USA) – wartość 4,3 mld USD, wzrost o 3,7 proc.
- (4) Pfizer (USA) – wartość 3,8 mld USD, spadek o 20,1 proc.
- (9) Celgene (USA) – wartość 3,7 mld USD, wzrost o 10,7 proc.
- (10) GSK (Wielka Brytania) – wartość 3,51 mld USD, wzrost o 7,1 proc.
- (7) Sanofi (Francja) – wartość 3,48 mld USD, wzrost o 2,7 proc.
- AbbVie Inc. (USA) – wartość 3,42 mld USD.
„Johnson & Johnson pozostał na pozycji najcenniejszej na świecie marki farmaceutycznej. I to nawet mimo spadku wartości o 11 proc. O tym, że firma ta od lat zachowuje pozycję lidera decyduje moim zdaniem fakt konsekwentnego realizowania programu inwestycji w badania i rozwój. Ostatnio w badania nad szczepionką przeznaczoną do walki ze śmiercionośnym koronawirusem z Chin” – komentuje wyniki rankingu Richard Haigh, dyrektor programu „Brand Finance”.
Autorzy rankingu zauważają, że z biegiem lat rośnie różnica między szwajcarskimi rywalami – Roche (2 miejsce) i Novartis (firma wypadła z pierwszej dziesiątki, spadła z 8 na 11 miejsce) „ Podczas gdy Roche skorzystał z zaangażowania w badania nad rakiem i rozwój na rynku chińskim, Novartis spadł na liście rankingowej, bo zaszkodziła mu nierentowna inwestycja w Alcon” – piszą. Nietrafiona akwizycja koncernu Monsanto doprowadziła też do spadku wartości niemieckiego Bayera.
Lista „Brand Finance” została w 2020 roku rozszerzona z 10 do 25 firm. Mocny debiut – od razu na 10. miejscu zanotowała AbbVie Inc. Zwracają też uwagę chińska Sinopharm Group, która zajęła 15. miejsce i japońska Takeda Pharmaceutical Co. na 16. miejscu. Obie azjatyckie marki zostały wycenione na około 2 miliardy dolarów.
Brand Finance powstał w 1996 roku. Firma wyspecjalizowała się w przygotowywaniu globalnych analiz, rocznie publikuje ok. stu raportów dotyczących różnych branż.
© mZdrowie.pl