W opublikowanym przez ENEL-MED raporcie „Łączy nas zdrowie” porównano podejście do zdrowia pracowników w zależności od ich wieku. Dorosłych Polaków w każdym wieku łączą obawy o zdrowie oraz to, że preferują tradycyjne sposoby umawiania wizyt i osobiste spotkania z lekarzem. Największe różnice widać w podejściu do zdrowia psychicznego – młodsi traktują zdrowie psychiczne na równi z fizycznym, a starsi często lekceważą dobrostan psychiczny.
W raporcie ENEL-MED analizowano wypowiedzi osób z dwóch generacji: “silversów”, czyli grupy w wieku ponad 50 lat, oraz grupy ”Z”, czyli osób w wieku 18-30 lat. Dorosłych Polaków niezależnie od wieku łączą obawy o zdrowie. Niezależnie od wieku, nadal wybieramy najczęściej telefoniczny kontakt z rejestracją, a konsultacje na żywo przedkładamy nad telewizyty. Najbardziej różni najmłodszych i najstarszych pracowników podejście do zdrowia psychicznego. U osób w wieku 18-30 lat dobrostan psychiczny funkcjonuje na równi ze zdrowiem fizycznym. Natomiast u osób w wieku 50 i więcej lat ta sfera wciąż wydaje się być tematem tabu.
Największym zmartwieniem osób ankietowanych jest zdrowie rodziny i najbliższych. Tak odpowiedziało 47 proc. zetek i 59 proc. silversów. Na kolejnym miejscu na liście zmartwień 27 proc. najmłodszych pracowników ustawiło własne zdrowie fizyczne. Tyle samo wskazało własne zdrowie psychiczne. Z kolei najstarsi pracownicy wskazywali na drugim miejscu własne zdrowie fizyczne – tak odpowiedziało 44 proc. badanych. Natomiast osoby w wieku 50 i więcej lat rzadko (7 proc. ankietowanych) do zmartwień zaliczały zdrowie psychiczne. Możliwości wykluczenia z pracy zawodowej z powodu choroby boi się 18 proc. zetek i 39 proc. silversów.
Najmłodsi pracownicy szukali pomocy medycznej w ostatnich 12 miesiącach najczęściej z powodu (od najczęstszych): bólu głowy, problemów z kręgosłupem, problemów dotyczących uzębienia, objawów ze strony zdrowia psychicznego np. zmiany nastroju, dolegliwości ze strony narządu wzroku. Natomiast przedstawiciele najstarszej generacji pracowników najczęściej korzystali z konsultacji medycznych z powodu (od najczęstszych): problemów z kręgosłupem, dolegliwości ze strony narządu wzroku, problemów dotyczących uzębienia.
Badania profilaktyczne przynajmniej raz w ciągu ostatnich trzech lat wykonało 69 proc. najstarszych i 51 proc. najmłodszych pracowników. Raz do roku na grypę szczepi się 16 proc. silversów i 7 proc. zetek. Pracownicy z obu grup wiekowych jako przyczynę nie korzystania z regularnych badań najczęściej wymieniali brak możliwości skorzystania z usług NFZ. Na drugim miejscu wśród argumentów młodsi respondenci wymieniali brak czasu, brak potrzeby (czują się zdrowi), a także koszty, natomiast starsi – ogólną niechęć do poddawania się badaniom i również brak czasu. Na pytanie o to, co motywuje do regularnych badań i szczepień ochronny, respondenci niezależnie od wieku wskazywali na chęć dbania o zdrowie. W obu grupach najrzadziej wymienianym rodzajem motywacji były kampanie na temat chorób. Rekomendacje lekarza są motywujące bardziej dla starszych niż dla młodszych osób.
Ze zwolnienia lekarskiego częściej w 2023 roku skorzystali pracownicy najmłodsi niż najstarsi. 60 proc. silversów ani razu nie wzięło L4, podczas gdy niekorzystających z L4 zetek było 34 proc.Najczęstszym powodem L4 w obu grupach były infekcje wirusowe lub bakteryjne. Do skorzystania w ostatnim roku z „lewych” zwolnień przyznało się 27 proc. najmłodszych pracowników i zaledwie 15 proc. najstarszych. Niepokoi również odwrotna sytuacja, czyli nie korzystanie z L4 mimo, że stan zdrowia tego wymaga. Przyznało się do tego 77 proc. zetek i 69 proc. silversów. Wytłumaczeniem dla takiego postępowania w obu grupach wiekowych podawano najczęściej nadmiar obowiązków zawodowych. Bardzo dużo osób wykonywało czynności służbowe również w czasie zwolnienia lekarskiego – robiło tak 42 proc. najmłodszych i 32 proc. najstarszych pracowników. Z przysługującego urlopu w pracy korzystają częściej starsi pracownicy niż młodsi. Również wykorzystanie wszystkich dni urlopu częściej zdarza się wśród osób po 50. roku życia.
Część pracowników ma dostęp do pakietów medycznych oferowanych przez firmę, w której są zatrudnieni. Korzysta z nich 32 proc. zetek i 19 proc. silversów. Przedstawiciele najstarszego pokolenia pracowników na równi z pakietami medycznymi cenią dofinansowanie wypoczynku. Osoby z obu grup wiekowych, korzystające z pakietów medycznych, najczęściej podkreślają, że należałoby je rozszerzyć o usługi stomatologiczne. Korzystanie z prywatnej opieki medycznej traktuje się jako zapobieganie absencji w pracy. Badani uzasadniają to przede wszystkim oszczędnością czasu, który musieliby poświęcić na stanie w kolejce w ramach państwowego systemu ochrony zdrowia.
Młodsi pracownicy częściej niż starsi korzystają z prywatnych usług medycznych. Niezależnie od wieku, badani najczęściej w ramach NFZ korzystają ze wizyt u lekarza rodzinnego/POZ, a najczęściej – z usług stomatologicznych. Jako przyczynę korzystania z prywatnej opieki zdrowotnej, zetki najczęściej wskazują wyższą jakość usług, a na drugim miejscu mniejsze kolejki. Natomiast u silversów dominuje odpowiedź: mniejsze kolejki. Z opłacania obowiązkowej składki zdrowotnej zrezygnowałoby 52 proc. silversów i 54 proc. zetek.
Pomimo rozwoju cyfrowego przedstawiciele obu grup wiekowych najczęściej umawiają lub odwołują wizytę czy badania poprzez wykonanie telefonu. Nadal również dominuje chęć odbycia konsultacji na żywo. Nigdy dotąd nie skorzystało z e-wizyty 43 proc. silversów i 36 proc. zetek.