Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec, wystąpił do ministra zdrowia i ministra edukacji z prośbą o rozważenie wprowadzenia przedmiotu „Wiedza o zdrowiu” do szkolnego programu nauczania. Zarówno w ocenie Rzecznika Praw Pacjenta, jak i Najwyższej Izby Kontroli istotnym elementem strategii ochrony zdrowia powinien być rozwój edukacji kształtującej świadomość osobistej odpowiedzialności obywateli za swoje zdrowie.
Kształtowanie osobistej odpowiedzialności za własne zdrowie
Bezpośrednie rozmowy z pacjentami, także za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta wskazują, że pacjenci – chcąc uzyskać niezbędne świadczenia zdrowotne – często czują się zagubieni i zdezorientowani.
Bartłomiej Chmielowiec zauważa, iż w ostatnim czasie Najwyższa Izba Kontroli w obszernym raporcie uwzględniającym wnioski z ponad 70 kontroli również wskazała, że bardzo ważnym elementem strategii ochrony zdrowia powinien być rozwój edukacji kształtującej świadomość osobistej odpowiedzialności obywateli za swoje zdrowie. Z tych względów postulowała wprowadzenie do programu nauczania w szkołach podstawowych oraz średnich wydzielonego przedmiotu – edukacji zdrowotnej.
Jednocześnie, z treści rekomendacji Ogólnopolskiej Debaty o Zdrowiu „Wspólnie dla Zdrowia”, które zostały ogłoszone w dniu 25 czerwca 2019 r. wynika, że zasadnym jest wprowadzenie przedmiotu „Zdrowie” lub „Lekcje o zdrowiu”.
Lepsza jakość życia i leczenia
Obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, określając bloki tematyczne niektórych przedmiotów. Jest to jednak niewystarczające. Wymagając określonych zachowań zdrowotnych od obywateli, należy stworzyć narzędzie do przekazywania usystematyzowanej wiedzy, co skutkować będzie w przyszłości lepszą jakością życia i leczenia nowych pokoleń pacjentów. Mając to na uwadze, Rzecznik Praw Pacjenta postuluje wprowadzenie do programu nauczania szkolonego przedmiotu „Wiedza o zdrowiu”. Przykładowy, bo konieczny do podania szerokiej dyskusji społecznej, zakres przedmiotu mógłby zakładać nabycie następujących wiedzy i umiejętności:
- zasady zdrowego trybu życia;
- prawa i obowiązki pacjenta;
- podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia;
- podstawowa wiedza w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym;
- poznanie wybranych jednostek chorobowych i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie (przykładowo np. grypy, chorób krążenia, cukrzycy, alergii, chorób zakaźnych);
- podstawowe zasady pierwszej pomocy;
- podstawowa wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania;
- metody redukcji stresu;
- ocena konsekwencji działań profilaktycznych i znaczenie sportu;
- wiedza o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej;
- pojęcia z obszaru prawa ochrony zdrowia m.in: pacjent, produkt leczniczy, suplement diety, kosmetyk.
„Warto rozważyć wdrożenie niniejszego przedmiotu przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach” – dodaje Rzecznik Praw Pacjenta.
źródło: RPP / mzdrowie