Wśród czterech uczelni medycznych, którym Państwowa Komisja Akredytacyjna przyznała oceny wyróżniające, znalazły się uniwersytety medyczne z Warszawy, Lublina i Poznania oraz – po raz pierwszy – także szkoła prywatna, czyli Wydział Medyczny Uczelni Łazarskiego.
W ewaluacji programowej z 2019 roku Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA) lekarski wydział UŁ uplasował się na trzecim miejscu, za Warszawskim Uniwersytetem Medycznym i Uniwersytetem Medycznym w Lublinie, zestawiając najlepsze oceny cząstkowe.
Konkurencja w medycznym szkolnictwie wyższym z roku na rok jest coraz większa. Pierwszą prywatną uczelnią kształcącą lekarzy była Akademia im. Frycza Modrzewskiego z Krakowa w 2016 roku, Łazarski dołączył jako drugi rok później. Na jesieni kandydaci na lekarzy rozpoczną naukę już trzech w niepublicznych szkołach wyższych – oprócz dwóch wspomnianych, także w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach. Od października 2019 roku kształcenie lekarzy odbywać się będzie także w nowych szkołach publicznych, na Uniwersytecie Techniczno-Humanistycznym w Radomiu i Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Kolejne szkoły, zwłaszcza niepubliczne, starają się przyciągać do siebie studentów inwestując w infrastrukturę, rozwijana jest również zawartość programowa studiów. Z analizy raportu PKA wynika, że Łazarski zawdzięcza swoją dobrą ocenę także m.in. atrakcyjnej koncepcji i programowi kształcenia, ambitnej strategii rozwoju uczelni, szerokiemu wachlarzowi wsparcia studentów. Koncepcja i sposoby kształcenia uwzględniają najnowsze osiągnięcia i metody w zakresie medycyny, a także potrzeby gospodarki i rynku pracy. Mocnym argumentem Wydziału jest indywidualizacja procesu naukowo-dydaktycznego oraz nacisk na zajęcia praktyczne (ćwiczenia stanowią niemal 50 procent planu dydaktycznego) z zastosowaniem metodologii studiów przypadków i badań stosowanych (Case Based Learning i Evidence Based Medicine).
Uczelnia Łazarskiego oferuje swoim studentom multimedialne materiały dydaktyczne oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne, usprawniające proces edukacji, takie jak wydruki 3D czy zestawy fantomów-robotów umożliwiających poznanie anatomii człowieka. Praca z trójwymiarowymi i interaktywnymi modelami zdecydowanie zwiększa efektywność przyswajania i weryfikacji wiedzy. Na Wydziale znajduje się nowoczesne Centrum Nauk Podstawowych i Przedklinicznych, składające się z Pracowni Naukowych Podstaw Medycyny oraz z Pracowni Nauk Morfologicznych. W październiku rozpocznie działalność Centrum Symulacji Medycznej. Dotychczas Wydział współpracował w tym zakresie z Wojskowym Instytutem Medycznym, ale od jesieni Uczelnia będzie dysponować własnym zapleczem.
Państwowa Komisja Akredytacyjna docenia także wsparcie udzielane studentom przez uczelnie w procesie uczenia się, nie tylko w formie przyznawania stypedniów, ale również kompleksowej opieki dydaktycznej, naukowej i administracyjnej. W przypadku Łazarskiego doceniono także opiekę nad studentami z niepełnosprawnością, w ramach której funkcjonuje instytucja studentów – asystentów dla niepełnosprawnych kolegów i koleżanek, a także możliwość uczestnictwa w kołach naukowych, konferencjach, kursach i projektach badawczych. Ciekawostką jest również to, że Uczelnia Łazarskiego oferuje przyuczelniany żłobek „ŁaZuchy” (250 metrów od uczelni), funkcjonujący pięć dni w tygodniu, ułatwiający studentom łączenie nauki z wychowywaniem dzieci.
/ mzdrowie