Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii opublikowało raport nt. rekomendacji implementacji do polskiego porządku prawnego Rozwojowego Trybu Refundacyjnego (RTR).
Transformacja technologiczna, innowacyjne produkty, wsparcie rozwoju inwestycji
Rozwojowy Tryb Refundacyjny przewiduje przyznanie preferencji refundacyjnych firmom, które otrzymają status Partnera Polskiej Gospodarki (PPG) – nadawany w procesie wielowymiarowej oceny firm przez MPiT.
RTR będzie wspierał aktywności firm budujących ekosystem innowacyjnego przemysłu farmaceutycznego w Polsce. Mechanizm stworzony jest dla wszystkich uczestników rynku, bez dyskryminacji ze względu na wielkość, czy kraj pochodzenia kapitału. „Chcemy docenić zarówno firmy produkujące leki generyczne, jak i producentów leków innowacyjnych. Zależy nam, aby producenci leków inwestujący w Polsce, kierowali się nie tylko niższymi kosztami pracy, ale przede wszystkim profesjonalizmem naszej kadry naukowej i przyjazną polityką refundacyjną, która sprawi, że nowe leki opracowywane w Polsce zyskają wsparcie refundacyjne” – wskazują autorzy raportu.
Celem nadrzędnym jest zapewnienie bezpieczeństwa i zwiększenie samowystarczalności w Polsce, w tym względnie innowacyjnych, biologicznych produktów leczniczych, i to również na wypadek zdarzeń nadzwyczajnych takich jak konflikty zbrojne, kryzysy polityczne i ekonomiczne. To również zwiększenie konkurencyjności polskiego rynku farmaceutycznego, stymulowanie popytu wewnętrznego i zewnętrznego na zaawansowane technologie polskiej branży farmaceutycznej.
Stymulowanie wytwarzania produktów leczniczych w Polsce
Brak jest w sektorze farmaceutycznym funkcjonującym na terenie Polski zdolności do wytwarzania nowoczesnych produktów leczniczych w ilości zaspokajającej potrzeby ludności w takim stopniu, aby można było mówić o powszechnym dostępie do nich. W konsekwencji tego, w Polsce w ciągu ostatnich dziesiątków lat nie powstał choćby jeden oryginalny produkt leczniczy.
Zdecydowana większość tych produktów wytwarzana jest na bazie API sprowadzanego od dostawców zagranicznych, pomimo wysokiego potencjału technologicznego i ludzkiego polskiego przemysłu chemicznego. Polska co do zasady (z nielicznymi wyjątkami) jest jedynie miejscem konfekcjonowania produktów leczniczych, nawet jeżeli formalnie pochodzą one od producentów funkcjonujących na terenie Polski.
Proponowane źródła finansowania RTR i koszty
W związku z silną rekomendacją, by premia rozwojowa RTR nie konkurowała ze środkami z puli dotychczas przeznaczonej na refundację leków (umowne 16,5% całkowitej sumy środków publicznych przeznaczonych na finansowanie świadczeo gwarantowanych w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia), zgodnie z Polityką Lekową Państwa 2018–2022, proponuje się finansowanie RTR z jednego lub dwóch źródeł:
- Budżet ABM na poziomie docelowo min. 200 mln zł rocznie, do wykorzystania zarówno w postaci efektorów refundacyjnych, jak i systemu grantowego.
- 200 mln zł rocznie z kwoty sumy środków publicznych przeznaczonych na finansowanie świadczeo gwarantowanych w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia („brakujących” 0,5% do całkowitego maksymalnego budżetu na refundację, stanowiącego 17% sumy środków publicznych przeznaczonych na finansowanie świadczeo gwarantowanych w planie finansowym Funduszu). Pozostałe 16,5% sumy środków publicznych przeznaczonych na finansowanie świadczeń gwarantowanych w planie finansowym Funduszu powinno zostać przeznaczone na „standardową refundację”, zgodnie z jej dotychczasową procedurą, zgodnie z dokumentem „Polityka Lekowa Państwa 2018–2022”.
O finansowaniu RTR wspominał również wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński podczas konferencji Modern Healthcare Institute i mZdrowie.pl.
Z punktu widzenia zidentyfikowanych kosztów można zasadniczo mówić o dwóch obszarach kosztotwórczych: systemie premii RTR (200 do ok. 400 mln zł rocznie, w zależności od podjętej decyzji na temat wielkości premiowania) w zakresie refundacyjnym i/lub grantowym (tu przełoży się to na wygenerowanie dodatkowych inwestycji i potencjalnych dochodów budżetu państwa) oraz kosztach obsługi systemu, które są relatywnie nieduże, szacowane na poziomie do 6-10 FTE w skali roku.
Raport został przygotowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, wspierane przez konsorcjum w składzie Czyżewscy Kancelaria Adwokacka s.c. Katarzyna Czyżewska, Krzysztof Czyżewski oraz PEX PharmaSequence Sp. z o.o.
Pełna treść raportu znajduje się tutaj.
źródło: MPiT / mzdrowie