Jak wynika z raportu firmy Deloitte, pandemia przyspieszyła przynajmniej o dekadę tempo cyfryzacji systemu zdrowotnego. Jakość i zakres dostępnych usług ochrony zdrowia poprawia się, ale większość krajów europejskich boryka się z niedoborem kadr medycznych.
Według szacunków ekspertów Deloitte, większość europejskich państw doświadcza spadku liczby łóżek szpitalnych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Jednocześnie około jednej trzeciej pracowników systemu ochrony zdrowia rozważa rezygnację i odejście z pracy. Już teraz 19 krajów boryka się z problemem niedostatków siły roboczej w swoich systemach opieki zdrowotnej. Jak wynika z raportu, do 2030 r. zabraknie nawet 4,1 mln specjalistów medycznych w Europie.
“Zastosowanie w systemie usług zdrowotnych i opiekuńczych, przemyślanych oraz efektywnych kosztowo rozwiązań cyfrowych jest konieczne, aby ograniczyć nierówności w zakresie dostępu do tego systemu i poprawić byt obywateli. Główne wyzwania w tym sektorze dotyczą złożoności poszczególnych rozwiązań systemowych, różnych modeli ich finansowania, a także konieczności uwzględnienia poglądów i zaspokojenia potrzeb wielu interesariuszy” – mówi Krzysztof Wilk, partner associate w dziale doradztwa podatkowego w Deloitte Polska.
Raport „Digital transformation: Shaping the future of European healthcare” powstał we wrześniu 2020 r., w oparciu o przegląd literatury tematu, badanie 1781 lekarzy i pielęgniarek z Danii, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, Portugalii i Wielkiej Brytanii, oraz opinie ekspertów z tych krajów na temat obowiązującej w nich polityki i praktycznych rozwiązań w zakresie cyfrowej transformacji systemów zdrowotnych.
Jak wynika z raportu Deloitte, w całej Europie rośnie rozbieżność pomiędzy zapotrzebowaniem na opiekę zdrowotną a dostępnością personelu i innych zasobów, a także świadomość, że transformacja cyfrowa ma zasadnicze znaczenie dla wypełnienia tej luki. Podmioty świadczące usługi opieki zdrowotnej korzystają z coraz większej liczby systemów i usług opartych na technologii. Jednak skala ich wdrażania oraz rodzaje i możliwości technologii cyfrowych różnią się w poszczególnych krajach Europy.
Technologiczne wykluczenie nie służy zdrowiu
Rosnąca liczba pacjentów korzysta z nowoczesnych rozwiązań telemedycznych. Duże grono chorych jest jednak zagrożone cyfrowym wykluczeniem – czy to z powodu braku umiejętności, czy też ze względu na niewystarczający rozwój infrastruktury technicznej: 80 mln Europejczyków nie ma dostępu do Internetu, a 28,9 proc. brakuje podstawowych kompetencji informatycznych. Najtrusniejsza jest sytuacja osobów starszych, z terenów wiejskich lub zamieszkujących lokale socjalne, gorzej zarabiających i z niepełnosprawnościami.
Z badania Deloitte przeprowadzonego w 2019 roku na grupie 12 tys. konsumentów wynika, że nowe technologie medyczne najczęściej używane są do mierzenia przez pacjentów własnej kondycji zdrowotnej. “Z jednej strony badania pokazują, że większość Europejczyków jest zainteresowana nowymi sposobami interakcji i wykorzystania cyfrowych usług zdrowotnych. Z drugiej, bardziej powszechne przyjęcie nowych rozwiązań ograniczają obawy dotyczące niepożądanego użycia naszych danych medycznych oraz wykluczenie cyfrowe” – mówi Tomasz Borowy, dyrektor w dziale zarządzania ryzykiem w Deloitte Polska.
Przyspieszenie cyfryzacji
Eksperci Deloitte oceniają, że pandemia przyspieszyła tempo transformacji cyfrowej przynajmniej o dekadę. W wielu krajach wprowadzono po jej wybuchu zmiany, które w normalnym trybie zajęłyby lata. Prawie 65 proc. respondentów wskazało, że w związku z pandemią COVID-19 ich instytucje zwiększyły wykorzystanie cyfrowych technologii wspierających pracę medyków, a 64 proc. – że znalazły one zastosowanie także w zdalnym wsparciu i kontakcie z pacjentami. Jednocześnie, o wykorzystaniu cyfrowych rozwiązań najczęściej mówili lekarze pierwszego kontaktu (75 proc.), którzy powszechnie przyswoili zdalny sposób wstępnej oceny pacjentów.
Granice stosowania nowoczesnych technologii w opiece zdrowotnej uległy przesunięciu lub likwidacji. Dzięki cyfrowej transformacji i przyjęciu wielu rozwiązań na masową skalę, najważniejsze podmioty działające w ramach systemów zdrowotnych zaczęły ze sobą współpracować. Zmieniły się także oczekiwania samych pacjentów, którzy chcą mieć dostęp do opieki medycznej, zawsze, gdy tego potrzebują, poza dotychczasowym modelem obsługi stacjonarnej.
“Kierunkiem, w jakim zmierza służba zdrowia, jest stworzenie systemu, w którym pacjent posiada jedną kartotekę, dostępną dla wszystkich podmiotów służby zdrowia. Ułatwi to lepszą współpracę nowych lub istniejących już podmiotów, operujących na rynku medycznym i oferowanie nowych usług łączących różne sektory gospodarki. Cyfrowa transformacja systemów ochrony zdrowia pozwoli na dostęp do bardziej dopasowanej do potrzeb pacjenta, mniej skomplikowanej, a przede wszystkim tańszej opieki medycznej – mówi Zuzanna Fernandez, menedżer w Deloitte Digital.
© mZdrowie.pl