Rosnąca siła nabywcza polskich konsumentów przyczynia się do zwiększenia popularności ubezpieczeń zdrowotnych. Jednocześnie postępuje proces starzenia się polskiego społeczeństwa. Wzrasta znaczenie zdrowia psychicznego. Jednocześnie niedobór kadr medycznych stymuluje cyfryzację usług medycznych. W poprawie efektywności usług medycznych pomagają nowoczesne technologie. To główne wnioski z dyskusji w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego na temat polskiego rynku ubezpieczeń zdrowotnych, głównych wyzwań oraz trendów mających wpływ na jego przyszłość.
Przytoczone w trakcie debaty dane Eurostatu i Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że Polska i inne kraje europejskie zmagają się ze skutkami zmieniającej się struktury demograficznej. Rosnący odsetek osób w wieku podeszłym zwiększa zapotrzebowanie na usługi medyczne, podczas gdy liczba lekarzy i pielęgniarek aktywnych zawodowo spada. “Jednym z najważniejszych trendów kształtujących rynek ubezpieczeń zdrowotnych jest zmieniająca się demografia Polski. W najbliższych latach zakres usług oferowanych przez ubezpieczycieli zdrowotnych powinien w większym stopniu uwzględniać świadczenia dla osób dobiegających wieku emerytalnego i starszych. Jednocześnie, w ostatnich latach wydatki Polaków na prywatne świadczenia z zakresu ochrony zdrowia rosły i ten trend powinien utrzymać się w przyszłości. Tworzy to szansę dla sektora, o ile firmy z branży ubezpieczeniowej będą dysponować zasobami umożliwiającymi zaspokojenie rosnącego popytu” – mówi Marcin Warszewski, partner w Deloitte Polska.
Biorący udział w debacie eksperci podkreślili znaczenie digitalizacji dla efektywności usług oferowanych w ramach systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Wskazano na konieczność inwestycji w rozwiązania wspierające umawianie pacjentów do specjalistów, koordynujące procesy leczenia oraz stosowanie narzędzi wspierających pracę lekarzy. Podkreślono także rosnącą powszechność stosowania takich narzędzi jak voiceboty czy mobilne kanały rejestracji pacjentów, umożliwiające redukcję kosztów funkcjonowania systemu.
Eksperci wskazali, że Polska uchodzi za jednego z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych, o czym świadczy m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy portali pacjenta. Przykładem efektywnej cyfryzacji jest wirtualna diagnostyka, w której coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, pacjent jest kierowany na niezbędne badania jeszcze przed wizytą u lekarza, co korzystnie wpływa na proces leczenia. Ma to pozytywny wpływ zarówno na obszar profilaktyki oraz dopasowanie diagnostyki do potrzeb pacjenta. Zdaniem uczestników dyskusji dalszym kierunkiem cyfryzacji usług medycznych w Polsce powinna być digitalizacja wokół pacjenta na etapie triażu, maksymalizująca efektywność i tempo oceny stanu zdrowia. Równie istotny może być także rozwój wsparcia lekarzy w obszarze analizy dokumentacji medycznej za pośrednictwem gen AI, wskazano.
“Wykorzystanie najnowszych rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia może przynieść wymierne korzyści niemal na każdym etapie procesu leczenia. Dotyczy to m.in. kwestii profilaktyki, gdzie już teraz obserwujemy, jak przydatne potrafią być urządzenia umożliwiające regularne monitorowanie funkcji życiowych, m.in. coraz popularniejsze smartwatche. Z kolei narzędzia oparte o generatywną AI mogą odegrać istotną rolę w optymalizacji procesu kierowania pacjenta do odpowiedniego specjalisty czy analizy danych i dokumentacji medycznej. Rozwój powszechności stosowania nowoczesnej technologii może więc pomóc w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom niedoboru i dostępności usług medycznych” – mówi Andrzej Skasko, partner associate w Deloitte Polska.
Pracodawcy coraz częściej w ramach benefitów oferują dostęp do pakietów ubezpieczeń zdrowotnych. Zdaniem ekspertów, powinny one uwzględniać nie tylko potrzeby starszych pracowników, ale również oczekiwania młodszych pokoleń. Dla tej drugiej grupy istotną kwestią jest m.in. wsparcie dla zdrowia psychicznego. Według ekspertów właściwie dobrany zakres usług zdrowotnych dostępnych w miejscu pracy może przynieść wymierne korzyści danemu przedsiębiorstwu, ponieważ pozytywnie wpływa on na ograniczenie odsetka nieobecności pracowników oraz ich efektywność w miejscu pracy.