Brytyjska służba zdrowia umożliwi informatycznemu gigantowi korzystanie ze swoich danych – przewiduje porozumienie podpisane przez NHS i Amazon.com. Służyć ma ono rozwojowi narzędzi telemedycznych, wykorzystywanych do leczenia i opieki nad brytyjskimi pacjentami.
Porozumienie nie przewiduje przekazania firmie Amazon danych samych pacjentów. W zbiorze udostępnionych danych znajdą się natomiast materiały dotyczące symptomów chorób, ich przyczyny, opisy i “powiązane treści”.
O współpracy NHS i Amazona informowano już w lipcu. Pojawiły się wówczas informacje o pracach nad wykorzystaniem asystenta głosowego „Alexa” w opiece nad chorymi w Wielkiej Brytanii. „Mamy nadzieję, że to pozwoli zmniejszyć presję na ciężko pracujących lekarzy pierwszego kontaktu oraz farmaceutów” – mówił wtedy Matt Hancock, brytyjski minister zdrowia.
Amazon coraz śmielej porusza się także na rynku medycznym. Jego pierwsze kroki – to między innymi uruchomienie platformy do handlu wyrobami medycznymi. Natomiast jeden z ostatnich polega na prowadzenie programu „Haven”, wspólnie z m.in. Berkshire Hathaway Inc. i JPMorgan Chase & Co. Jego celem jest usprawnienie i obniżenie kosztów opieki medycznej nad pracownikami. W ubiegłym roku Amazon kupił aptekę internetową PillPack. Przed miesiącem przejął też startup Health Navigator, prowadzący platformę dla pacjentów i lekarzy, która umożliwia prowadzenie dokumentacji medycznej oraz tele- i wideokonsultacje.
Z opublikowanego w grudniu przez Deloitte raportu „Winning in the future of Medtech” wynika, że budowa strategicznego partnerstwa firm med-tech ze świadczeniodawcami to przyszłość ochrony zdrowia. „W miarę rozwoju i doskonalenia usług dostarczanych przez sektor med-tech ich oferty będą coraz mocniej zintegrowane z ofertami dostarczanymi przez tradycyjnych świadczeniodawców. Wszechstronne rozwiązania (oprogramowanie, wspomaganie decyzji, narzędzia i usługi konsultacyjne) mogą pomóc lekarzom i usprawnić systemy opieki zdrowotnej” – zauważają autorzy raportu.
© mZdrowie.pl