Polskie Towarzystwo Reumatologiczne proponuje zmianę definicję programu lekowego. Zmiana ma umożliwić umożliwienia refundację leków, stosowanych obecnie w ramach programów lekowych, także w lecznictwie otwartym w aptekach ogólnodostępnych w tych samych wskazaniach.
PTR w swoim stanowisku podkreśla, że należy zapewnić pacjentom z chorobami zapalnymi stawów w Polsce dostęp do leczenia biologicznego oraz innych innowacyjnych terapii na poziomie takim, jaki ma miejsce w innych krajach UE. Dlatego ustawa refundacyjna powinna także zapewniać możliwość prowadzenia terapii lekami biologicznymi w lecznictwie otwartym (ambulatoryjna opieka specjalistyczna) poprzez sukcesywne poszerzanie kategorii dostępności refundacyjnej dla leków stosowanych dotychczas wyłącznie w ramach programów lekowych i wprowadzanie ich do aptek ogólnodostępnych (system hybrydowy/mieszany).
Dostępność do tego samego leku, zarówno w ramach programu lekowego, jak i w aptece zapewni – zdaniem PTR – swobodny przepływ chorych z programów lekowych do lecznictwa otwartego. Obejmowanie leków biologicznych kolejną kategorią dostępności refundacyjnej powinno następować dla danej substancji czynnej już z chwilą pojawienia się pierwszego leku biologicznego biopodobnego. Obecność leków biologicznych w dwóch ww. kategoriach dostępności refundacyjnej powinna zostać poprzedzona zrównaniem kryteriów pomiędzy programem lekowym a refundacją apteczną.Poszerzenie kategorii dostępności dla leków biologicznych w ewolucyjny sposób zwiększy dostęp do terapii dla pacjentów, a tym samym przyczyni się do poprawy efektów leczenia w całej populacji chorych.
Polskie Towarzystwo Reumatologiczne proponuje nową definicję programu lekowego, która brzmiałaby następująco: „program zdrowotny w rozumieniu art. 5 pkt 30 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych obejmujący technologię lekową, której substancja czynna w danym wskazaniu oraz dla danej populacji nie jest składową kosztową innych świadczeń gwarantowanych, z wyłączeniem świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 14 tej ustawy, lub środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, który nie jest składową kosztową innych świadczeń gwarantowanych w rozumieniu art. 5 pkt 35 tej ustawy;”
PTR proponuje również zmianę zapisów dotyczących tworzenia opisów programów lekowych. Jej celem jest zagwarantowanie towarzystwu medycznemu oraz konsultantowi krajowemu merytorycznego wpływu na treść programu lekowego, która powinna być zgodna z rekomendacjami i aktualną wiedzą medyczną. Powinno to dotyczyć zarówno tworzenia nowych programów lekowych, jak i zmian w już funkcjonujących programach lekowych. Do ustawy należałoby – zdaniem PTR – dopisać art. 16a w brzmieniu:
„1. Minister właściwy do spraw zdrowia tworzy opisy programów lekowych wspólnie i w porozumieniu z medycznym towarzystwem naukowym z danej dziedziny medycyny oraz konsultantem krajowym lub w przypadku wakatu na stanowisku konsultanta krajowego z konsultantem wojewódzkim z odpowiedniej dziedziny medycyny, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia przedstawia opis programu lekowego do zaopiniowania wnioskodawcy po wydaniu przez Prezesa Agencji opinii, o której mowa w ust. 1. Wnioskodawca jest obwiązany przedstawić opinię w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania opisu. Opinia wnioskodawcy nie jest wiążąca dla ministra właściwego do spraw zdrowia.
3. Opis programu lekowego może przewidywać powołanie przez Prezesa Funduszu,w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, Zespołu Koordynacyjnego dla danego programu lekowego.
4. Zmiany opisu programu lekowego dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia.
5. Zmiany, o której mowa w ust. 4, minister właściwy do spraw zdrowia dokonuje wspólnie i w porozumieniu z medycznym towarzystwem naukowym z danej dziedziny medycyny oraz konsultantem krajowym lub w przypadku wakatu na stanowisku konsultanta krajowego z konsultantem wojewódzkim z odpowiedniej dziedziny medycyny.”
Jak wyjaśnia dr Marcin Stajszczyk, przewodniczący Komisji ds Polityki Zdrowotnej i Programów Lekowych PTR – “Efektywna terapia indywidualnego pacjenta musi być prowadzona zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i rekomendacjami towarzystw naukowych. Nieuzasadnione ograniczenia administracyjne marnotrawią środki publiczne oraz niwelują wysiłek lekarzy, a pacjentów narażają na postęp choroby. Poprawa efektywności terapii całej populacji chorych wymaga wprowadzanie leków biologicznych do aptek ogólnodostępnych w bezpiecznym dla pacjentów systemie hybrydowym. Polskie Towarzystwo Reumatologiczne proponuje konkretne zmiany w ustawie refundacyjnej, które umożliwią w przyszłości dostęp do leków biologicznych oraz innych innowacyjnych terapii, zarówno w programach lekowych, jak i aptekach. Umożliwienie refundacji leków, stosowanych obecnie w ramach programów lekowych, także w lecznictwie otwartym w aptekach ogólnodostępnych w tych samych wskazaniach, wymaga zmiany definicji programu lekowego czyli art. 2 pkt 18 ustawy. Ponadto proponujemy zmianę art. 16a w celu zagwarantowania chorym tworzenia programów lekowych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i rekomendacjami, oraz zmianę art. 37b umożliwiającą pacjentom zapewnienie finansowania terapii w przypadku delistacji i braku alternatywnego leczenia w funkcjonującym programie”.