Autorzy więcej

RPP proponuje wprowadzenie do szkół przedmiotu "Wiedza o zdrowiu"

Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec, wystąpił do ministra zdrowia i ministra edukacji z prośbą o rozważenie wprowadzenia przedmiotu „Wiedza o zdrowiu” do szkolnego programu nauczania. Zarówno w ocenie Rzecznika Praw Pacjenta, jak i Najwyższej Izby Kontroli istotnym elementem strategii ochrony zdrowia powinien być rozwój edukacji kształtującej świadomość osobistej odpowiedzialności obywateli za swoje zdrowie.

RPP proponuje wprowadzenie do szkół przedmiotu "Wiedza o zdrowiu"
Bartłomiej Chmielowiec
źródło: RPP

Kształtowanie osobistej odpowiedzialności za własne zdrowie

Bezpośrednie rozmowy z pacjentami, także za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta wskazują, że pacjenci –  chcąc uzyskać niezbędne świadczenia zdrowotne – często czują się zagubieni i zdezorientowani.

Bartłomiej Chmielowiec zauważa, iż w ostatnim czasie Najwyższa Izba Kontroli w obszernym raporcie uwzględniającym wnioski z ponad 70 kontroli również wskazała, że bardzo ważnym elementem strategii ochrony zdrowia powinien być rozwój edukacji kształtującej świadomość osobistej odpowiedzialności obywateli za swoje zdrowie. Z tych względów postulowała wprowadzenie do programu nauczania w szkołach podstawowych oraz średnich wydzielonego przedmiotu – edukacji zdrowotnej.

Jednocześnie, z treści rekomendacji Ogólnopolskiej Debaty o Zdrowiu „Wspólnie dla Zdrowia”, które zostały ogłoszone w dniu 25 czerwca 2019 r. wynika, że zasadnym jest wprowadzenie przedmiotu „Zdrowie” lub „Lekcje o zdrowiu”.

Lepsza jakość życia i leczenia

Obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, określając bloki tematyczne niektórych przedmiotów. Jest to jednak niewystarczające. Wymagając określonych zachowań zdrowotnych od obywateli, należy stworzyć narzędzie do przekazywania usystematyzowanej wiedzy, co skutkować będzie w przyszłości lepszą jakością życia i leczenia nowych pokoleń pacjentów. Mając to na uwadze, Rzecznik Praw Pacjenta postuluje wprowadzenie do programu nauczania szkolonego przedmiotu „Wiedza o zdrowiu”. Przykładowy, bo konieczny do podania szerokiej dyskusji społecznej, zakres przedmiotu mógłby zakładać nabycie następujących wiedzy i umiejętności:

  • zasady zdrowego trybu życia;
  • prawa i obowiązki pacjenta;
  • podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia;
  • podstawowa wiedza w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym;
  • poznanie wybranych jednostek chorobowych i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie (przykładowo np. grypy, chorób krążenia, cukrzycy, alergii, chorób zakaźnych);
  • podstawowe zasady pierwszej pomocy;
  • podstawowa wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania;
  • metody redukcji stresu;
  • ocena konsekwencji działań profilaktycznych i znaczenie sportu;
  • wiedza o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej;
  • pojęcia z obszaru prawa ochrony zdrowia m.in: pacjent, produkt leczniczy, suplement diety, kosmetyk.

"Warto rozważyć wdrożenie niniejszego przedmiotu przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach" - dodaje Rzecznik Praw Pacjenta.


źródło: RPP

Data:
Kategoria: Trendy
Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.

Prawo

  • Avatar kjakubiak

    W skutecznym leczeniu RZS przeszkadzają błędy systemowe

    Zbyt długi czas stawiania diagnozy, wynikający z niskiej wiedzy o chorobie wśród pacjentów i lekarzy rodzinnych, trudnego dostępu do specjalistów, a także absurdy w programie lekowym - to przyczyny nieskutecznego leczenia chorych na reumatoidalne zapalenie stawów. Upływający czas jest dla nich największym czynnikiem ryzyka, a organizacja leczenia nie potrafi się do tego faktu dostosować. Mimo iż koszty programu lekowego spadają, nie rośnie liczba pacjentów leczonych lekami biologicznymi.

Leki

  • Avatar kjakubiak

    Negocjacje cenowe blokują refundację nowych leków na cukrzycę

    W Ministerstwie Zdrowia rozpatrywane są wnioski o objęcie nowych dotychczas nierefundowanych leków stosowanych w leczeniu cukrzycy, takich jak empagliflozyna, kanagliflozyna, dapagliflozyna i semaglutyd. Pozytywne rekomendacje AOTMiT, przeważnie warunkowe, nie doprowadziły do objęcia ich refundacją z powodów finansowych. Komisja Ekonomiczna odrzuciła dotychczas w ostatnich dwóch latach wszystkie propozycje finansowe producentów, oczekując, aby zaproponowali korzystniejsze ceny swoich leków.

Medycyna

  • Avatar mgondek

    Pilotaż koordynowanej opieki nefrologicznej ruszy w październiku

    Wprowadzenie koordynowanej opieki nefrologicznej nad pacjentami z przewlekłą chorobą nerek przynieść może wiele korzyści - usprawnienie przepływu kadr w nowym, proponowanym systemie oznacza, że będzie można leczyć ambulatoryjnie więcej pacjentów za te same pieniądze. Pacjentowi zapewni przede wszystkim wyższą jakość leczenia i wydłuży życie.

Trendy

  • Avatar kjakubiak

    Lawinowy wzrost liczby wniosków w ramach RDTL

    Od początku roku do Ministerstwa Zdrowia trafiły już 864 wnioski o wydanie zgody na pokrycie kosztów leku w ramach procedury Ratunkowego Dostępu do Technologii Lekowych. Tymczasem w całym 2018 roku złożono ich 818, co oznacza że ich liczba wzrosła niemal dwukrotnie.

Pacjent

  • Avatar kjakubiak

    Opieka transgraniczna nie działa wystarczająco dobrze

    Pacjenci w Unii Europejskiej wciąż napotykają trudności w korzystaniu z rozwiązań przewidzianych w unijnej dyrektywie w sprawie transgranicznej opieki zdrowotnej – stwierdzono w nowym sprawozdaniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Aby osiągnąć ambitne cele w dziedzinie transgranicznej opieki zdrowotnej w UE, konieczne jest usprawnienie zarządzania.

Kadry

Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.