Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło kampanię edukacyjno-informacyjną, która ma przeciwdziałać stygmatyzacji i autostygmatyzacji osób doświadczających zaburzeń psychicznych. Kampania edukacyjno-informacyjna “Zobacz człowieka” będzie trwała do końca 2024 roku i obejmie radio, prasę, telewizję, outdoor, internet i kina.
“Poprzez materiały promocyjne i edukacyjne umożliwia zdobycie i poszerzenie wiedzy w poruszanym temacie, a także podpowiada właściwą postawę – życzliwości i otwartości – jaką powinno się zająć wobec osób w kryzysie psychicznym oraz ich bliskich” – podkreślono w komunikacie Ministerstwa, w którym jednocześnie zaznaczono, że zaburzenia psychiczne dotykają blisko co czwartą osobę w Polsce, a wiele z nich staje się również obiektem stygmatyzacji.
Powołując się na “Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań – EZOP II”, wykonane przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, resort przekazał, że choć 58 proc. badanych zadeklarowało postawę życzliwości wobec osób w kryzysie psychicznym, to jednocześnie sprzeciwiło się ich funkcjonowaniu w konkretnych rolach społecznych. Szczególny sprzeciw wywołały role, które wiązały się z większą odpowiedzialnością. Jak wynika z badania, choroby psychiczne wymienione zostały wśród trzech budzących lęk przez około 20 proc. osób. Oznacza to, że sytuuje się je między chorobami bezpośrednio zagrażającymi życiu, a takimi obciążonymi stygmatyzacją.
W kampanii “Zobacz człowieka” wykorzystano dwuznaczność zwrotu “Sądziłem, że”, rozumianego jako: wydawało mi się, bo nie wiedziałem i nie rozumiałem, a z drugiej strony – bardzo często oznaczającego wydanie wyroku, skazanie na cierpienie, ból, izolację i odrzucenie. Kampania podpowiada, by nie patrzeć przez pryzmat choroby, a zamiast tego zajrzeć do środka i dzięki temu – zobaczyć człowieka.
“Poprzez wykorzystane w kampanii spoty widz jest świadkiem bardzo intymnego i osobistego wyznania kierowanego do osoby dobrze znanej z przestrzeni publicznej. Głównymi ambasadorami akcji w jej pierwszej odsłonie są Sebastian Karpiel-Bułecka oraz Julia Wróblewska” – podało MZ. Kampanię wesprą historiami swoich doświadczeń inne znane osoby, które wezmą udział w filmach edukacyjnych, a materiały będą stopniowo publikowane na stronie internetowej projektu. Ambasadorzy kampanii w szczerych rozmowach opowiedzą, co czuje osoba stygmatyzowana i co można oraz należy zrobić, aby stygmatyzację zatrzymać. Oprócz tego przygotowane zostaną filmy edukacyjne z udziałem ekspertów, które zaprezentują temat od naukowej strony.
Kampania skierowana jest do całego społeczeństwa, a przede wszystkim do młodzieży i młodych dorosłych w wieku 16-30 lat, a także mężczyzn w wieku 30-45 lat, ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących mniejsze miejscowości, poniżej 5 tys. mieszkańców. Działania promocyjne w ramach kampanii obejmą swoim zasięgiem outdoor, kina, telewizję, internet, radio i prasę, a kampania potrwa do końca 2024 r. Zadanie realizowane jest ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025.