Biuro Rzecznika Praw Pacjenta otrzymuje tygodniowo ponad 2 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta. W ostatnim okresie ich tematykę zdominowały sprawy związane z epidemią koronawirusa.
Około 41 proc. zapytań i problemów w ostatnim czasie dotyczyło sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Większość rozmówców zgłaszała zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania placówek medycznych, w tym szpitali, przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, poradni specjalistycznych, a także rehabilitacji czy leczenia stomatologicznego. Duża część spraw dotyczyła także zasad kwarantanny.
Kolejne 21 proc. zgłoszeń dotyczyło leczenia ambulatoryjnego. Dzwoniący zgłaszali m.in. zastrzeżenia do:
- placówek podstawowej opieki zdrowotnej – problemów z dodzwonieniem się do rejestracji, odmowy wystawienia e-recept, odmowy przyjęcia deklaracji wyboru lekarza POZ, żądania zgłoszenia się do placówki po receptę, odmowy wizyty domowej, zastrzeżeń do jakości teleporad, problemów z realizacją zaleconych badań laboratoryjnych, odmowy wystawienia zwolnienia, uzależnienia pomocy lekarskiej w przychodni od wykonania we własnym zakresie testu na COVID-19;
- ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – problemów z dodzwonieniem się do placówki, odmowy rejestracji, żądania wykonania zaleconych badań komercyjnie, odmowy podania zastrzyków, odwoływania ustalonych badań lekarskich; odmowy rejestracji skierowań.
Kwestie związane z kwarantanną – to było 15 proc. zgłoszeń, dotyczących m.in.:
- zasady zwolnienia z odbywania kwarantanny;
- procedury odbywania kwarantanny, możliwości skrócenia kwarantanny, obowiązku objęcia współlokatorów kwarantanną;
- możliwości wykonania badania na COVID-19 w 12. dniu kwarantanny.
- trudności z realizacją testów na COVID-19, co w konsekwencji powoduje przedłużenie okresu kwarantanny;
Kolejne 13 proc. zapytań dotyczyło funkcjonowania szpitali, w tym m.in.:
- problemów z dodzwonieniem się do placówki;
- odwoływania planowych przyjęć;
- problemów z uzyskaniem informacji przez telefon o stanie zdrowia bliskich przebywających w szpitalu;
- odmowy przyjęcia do szpitala, wystawienia zwolnienia, kontaktu z bliskimi w złym stanie zdrowia; żądanie nowego skierowania, odmowa przełożenia terminu rehabilitacji, problemów ze zmianą terminu rozpoczęcia rehabilitacji, odmowy kontynuacji leczenia
- przekładania terminów wykonania zabiegów operacyjnych;
- uzależnienia przyjęcia do szpitala od wykonania testu na COVID-19 – bez skierowania na to badanie.
© mZdrowie.pl