W ramach Akademii Rozwoju Organizacji Pacjentów PACJENCI.PRO bezpłatne warsztaty, szkolenia i konsultacje będą prowadzić eksperci w takich obszarach jak finanse i formalności, przywództwo i zarządzanie, komunikacja on-line i PR oraz fundraising.
Ponad 1 300 godzin warsztatów, szkoleń oraz konsultacji z 17 ekspertami, aby każdy mógł wybrać dla siebie zajęcia, które pomogą mu rozwinąć najpotrzebniejsze kompetencje. Oferta adresowana jest do wszystkich organizacji zrzeszających pacjentów oraz działających na ich rzecz – zarówno małych, jak i dużych, powstałych w niewielkich lokalnych ośrodkach, a także tych funkcjonujących w dużych miastach. Grupy te mają jasno sprecyzowane potrzeby edukacyjne: podniesienie swoich kwalifikacji i kompetencji, które pozwolą im jeszcze lepiej realizować swoje cele.
– Osoba czy zespół, które prowadzą organizację, muszą mieć szerokie kompetencje z różnych dziedzin. Często ekspert od marketingu jest jednocześnie księgowym, osobą od zarządzania zespołem i motywowania wolontariuszy. Obecne czasy zweryfikowały posiadane kompetencje cyfrowe. Często więc ten sam człowiek dodatkowo prowadzi jeszcze stronę internetową i kanały społecznościowe organizacji. Musi być „człowiekiem orkiestrą” – mówi Dagmara Samselska prezes AMICUS Fundacji Łuszczycy i ŁZS.
W Polsce działa aktywnie około 5,3 tys. organizacji funkcjonujących w obszarze ochrony zdrowia. Około tysiąca z nich koncentruje się na działalności na rzecz pacjentów. Blisko połowa ma zasięg ogólnokrajowy, a jedna czwarta to inicjatywy bardzo lokalne. Zaangażowanie pacjentów jest ogromną siłą, mogącą mieć realny wpływ na system ochrony zdrowia, o ile organizacja potrafi znaleźć narzędzia do realizacji swoich celów.
– Rola organizacji pacjentów w procesie kształtowania systemu ochrony zdrowia w ostatnich latach znacząco wzrosła – twierdzi Igor Grzesiak, wiceprezes Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. – Dzisiaj organizacje prowadzą stały dialog z decydentami i współuczestniczą w podejmowaniu kluczowych decyzji istotnych z punktu widzenia pacjenta. Przedstawiciele organizacji biorą stały udział w pracach Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta, uczestniczą w zespołach parlamentarnych, senackich i sejmowych komisjach zdrowia, wskazują swoich reprezentantów do Wojewódzkich Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych lub mogą zgłaszać kandydatów do Rady Funduszu Medycznego przy Ministrze Zdrowia. Prężne funkcjonowanie organizacji pacjentów wymaga szeregu kompetencji, w tym kompetencji cyfrowych, i wykorzystywania różnych narzędzi usprawniających ich codzienne funkcjonowanie, ale także uczestniczenia w dyskusji o rozwiązaniach, służącym pacjentom w całej Polsce. Dlatego tak ważne są wszelkie inicjatywy, które poprzez edukację rozwijają ich kompetencje i staja się platformą wymiany doświadczeń.
Finansowanie działań organizacji, fundraising i kwestie prawno-formalne w organizacji, budowanie i podtrzymywanie relacji z otoczeniem, budowanie wizerunku i promowanie działań organizacji, zarządzanie operacyjne, zarządzanie strategiczne. Program szkoleń i warsztatów jest komplementarny. Uwzględnia wiele aspektów związanych z prowadzeniem organizacji. Jednocześnie będzie poddawany stałej ewaluacji oraz ocenie samych uczestników i odpowiednio modyfikowany tak, aby mógł odpowiadać na ich bieżące potrzeby.
– Nikt lepiej nie zrozumie perspektywy pacjenta niż sam pacjent, osoba, która przeszła przez proces diagnostyki, leczenia i wychodzenia z choroby. Dlatego organizacje pacjentów powinny być równoprawnym partnerem w procesach dotyczących zarządzania zdrowiem całego społeczeństwa – tłumaczy dr hab. n. med. Mariusz Gujski, Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. – Projekt PACJENCI.PRO wpisuje się w światowy trend wzmacniania ruchów pacjenckich patient empowerment. Jego celem jest umacnianie kompetencji organizacji pacjentów i wsparcie ich w profesjonalnym podejściu do wielu systemowych zagadnień. Projekt czerpie garściami z dobrych praktyk z innych krajów. I to jest wielka wartość, a zarazem inspiracja dla polskich organizacji pacjentów.
– Pandemia zmusiła wiele podmiotów, w tym nasze stowarzyszenie, do przeorganizowania projektów tak, aby sprostać aktualnie obowiązującym obostrzeniom dotyczącym dystansu społecznego. Dlatego w tym roku Walne Zebranie Członków oraz nasze doroczne ogólnopolskie, 34-te już szkolenie dla pacjentów i ich opiekunów po raz pierwszy zorganizowaliśmy całkowicie online. W tym czasie szczególnej wartości nabierają inicjatywy takie jak Akademia Rozwoju Organizacji Pacjentów PACJENCI.PRO, które elastycznie odpowiadają na aktualne potrzeby organizacji pacjentów – przyznaje Anna Skoczylas-Ligocka, z Polskiego Towarzystwa Walki z Mukowiscydozą, doradca programu PACJENCI.PRO.
– Chcemy nieść merytoryczną pomoc, której efektem będzie wzmocnienie kompetencji organizacji pacjentów. Mamy nadzieję, że przełoży się ona na ich stabilność organizacyjną i skuteczność w budowaniu przekazów dotyczących zdrowia. Oferta szkoleniowa Akademii adresowana jest do wszystkich organizacji zrzeszających pacjentów oraz działających na ich rzecz: zarówno małych, jak i dużych, powstałych w niewielkich lokalnych ośrodkach, a także funkcjonujących w dużych miastach. Dlatego chętni będą mogli wybrać dla siebie zajęcia z poziomu podstawowy, zaawansowany, a żeby przeprowadzić pełne i praktyczne wdrożenie będzie można uczestniczyć w indywidualnych konsultacjach – wyjaśnia Bogna Cichocka-Duma, dyrektor generalna Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA.
Akademia jest częścią ogólnopolskiej inicjatywy PACJENCI.PRO, realizowanej w ramach partnerstwa Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA pod patronatem honorowym Rzecznika Praw Pacjenta.
Link do rejestracji: akademia.pacjenci.pro/login