TeleSERCE – Serce pod kontrolą – to kampania dla tych, którzy chcą poznać możliwości telemedycyny. Zwieńczeniem działań edukacyjnych będzie raport zawierający rekomendacje ekspertów dotyczące doskonalenia wdrożeń w zakresie rozwiązań telemedycznych.
Kampania TeleSERCE – Serce pod kontrolą jest inicjatywą trzech organizacji działających na rzecz pacjentów: Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń EcoSerce, Polskiego Stowarzyszenia Osób z Niewydolnością Serca oraz Fundacji eZdrowie. “Nie każdy łatwo radził sobie z tele- i wideokonsultacjami lekarskimi, które praktycznie z dnia na dzień podczas pandemii stały się normą. Postanowiliśmy pomóc tym osobom” – mówi Agnieszka Wołczenko, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń EcoSerce.
Zdalne wizyty lekarskie to nie jedyne rozwiązanie telemedyczne, które pomaga pacjentom w czasie pandemii. Innymi narzędziami z tego obszaru są m.in. telemonitoring urządzeń wszczepialnych, 24-godzinny kardiomonitoring, który pozwala na diagnostykę arytmii trudnych do uchwycenia w standardowych badaniach, i telerehabilitacja. “Opiekuję się chorymi, którzy mimo początkowych obaw stają się coraz bardziej otwarci na rozwiązania telemedyczne. Z moich obserwacji wynika jednak, że wiedza o poszczególnych narzędziach nie jest dobrze rozpowszechniona. Kampania edukacyjna wyjaśniająca, czym jest i jak działa telemedycyna, wydała nam się wprost niezbędna” – mówi dr Marta Kałużna-Oleksy, prezes Polskiego Stowarzyszenia Osób z Niewydolnością Serca.
Program pilotażowy pokaże korzyści
W ramach kampanii TeleSERCE – Serce pod kontrolą przewidziano wyłonienie grup pacjentów z różnych regionów Polski i włączenie ich do trzymiesięcznego programu opieki telemedycznej. “Celem takiego programu pilotażowego jest promocja rozwiązań z obszaru telemedycyny i pokazanie korzyści płynących z wdrożenia tych rozwiązań. Dane naukowe potwierdzają, że rozwiązania telemedyczne są skuteczne, bezpieczne i efektywne. W naszym programie chcemy dodatkowo sprawdzić, jakie odczucia, wnioski i rekomendacje dadzą osoby, które z tych rozwiązań skorzystały w praktyce. To w naszej opinii wiedza, którą bezwzględnie warto będzie wziąć pod uwagę, wdrażając poszczególne narzędzia do praktyki klinicznej” – wyjaśnia dr Marta Kałużna-Oleksy.
Zrozum. Poczuj. Działaj!
Jest to ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna wspierająca zdrowie psychiczne i emocjonalne pracowników i pracodawców. Organizatorem są Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej wraz z Grupą ArteMis. Głównym celem kampanii jest zwiększenie świadomości pracodawców i pracowników w kwestii zdrowia psychicznego. W prowadzonych działaniach nacisk położony jest na promowanie postaw zrozumienia i akceptacji osób z problemami psychicznymi. Wciąż wiele osób boi się przyznać do problemu, a tym bardziej poprosić o pomoc, dlatego celem jest oswojenie tego tematu i łamanie istniejącego tabu. Działania mają popularyzować potrzebę budowania rozwiązań, które zapewnią troskę o nasz stan psychiczny. Kampania ma także uświadomić wpływ zaburzeń emocjonalnych na środowisko pracy – przykładem są mniejsza wydajność pracownika czy rosnąca z tego powodu absencja chorobowa.
Dlaczego zdrowi psychiczne pracownika jest tak ważne
“Zdrowy pracownik, to zdrowa firma. A pamiętajmy, że wydajność i efektywność pracy zależy w znacznej mierze od zdrowia psychicznego pracownika. Dlatego właśnie konieczne jest, aby pochylić się nad tym tematem. Chcemy uświadomić, jak duży wpływ na pracę ma samopoczucie pracownika i jego zdrowie emocjonalne. W kampanii zachęcamy pracodawców do wzięcia większej odpowiedzialności za swój zespół. Pamiętajmy, że sukces każdej firmy nie bierze się z niczego, zawsze stoją za nim ludzie. To właśnie oni są największym kapitałem każdej firmy, w który warto inwestować i o którego warto dbać” – mówi dr Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej.
“Poprzez wspólne działania chcemy podnieść jakość życia osób borykających się z codziennym stresem i presją zmieniającego się świata. Chcemy edukować, wyjaśniać i motywować. Między innymi zaplanowaliśmy serię webinarów i wywiadów z ekspertami kampanii, podczas których przybliżymy najważniejsze zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym, odpowiemy na pytania i postaramy się rozwiać wątpliwości związane z tym tematem. Będziemy mówić o tym, że dbanie o stan naszego umysłu jest równie istotne jak dbanie o stan naszego ciała” – zapowiada Agata Swornowska, prezes zarządu Grupa ArteMis.
Zaburzenia psychiczne przyczyną absencji chorobowej
Pracodawcy RP są w trakcie przygotowywania Księgi rekomendacji dotyczącej pracy zdalnej, która zawiera główne wnioski i rekomendacje, opracowane przez ekspertów, na podstawie przeprowadzonych badań w zakresie rozwiązań legislacyjnych, ekonomicznych i społecznych związanych z tą formą świadczenia pracy. Z badań tych wynika, że negatywne skutki psychiczne pracy zdalnej odczuwa aż 94 proc. ankietowanych pracodawców i pracowników.
“W ramach kampanii Zrozum. Poczuj. Działaj! chcemy pokazać jak ważnym aspektem jest monitoring zdrowia mentalnego pracowników przez pracodawców. To z kolei, pozwoli określić, którzy pracownicy wymagają natychmiastowego wsparcia oraz jakie to wsparcie powinno przybrać formę” – mówi Agata Kulak-Walczak, zastępca dyrektora generalnego Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej. I dodaje – “Pamiętajmy, że stres i zaburzenia emocjonalne wpływają nie tylko na efektywność i wydajność pracownika. Realnie wpływają także na jego obecność w pracy. W Polsce obserwuje się stały wzrost liczby dni absencji chorobowej właśnie z powodu zaburzeń psychicznych. I o tym też będziemy mówili w naszej kampanii”.
Statystyki zaburzeń psychicznych są zatrważające
Jednym z ekspertów kampanii jest Elżbieta Grabarczyk, psycholog z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej i szkoleniowej, certyfikowana specjalistka psychoterapii uzależnień i mediatorka – “Statystyki zaburzeń psychicznych są zatrważające. Najwięcej danych dostarczyło nam badanie EZOP i wynika z niego, że u niemal 24 proc. osób w badanej populacji można rozpoznać występowanie przynajmniej jednego zaburzenia psychicznego, co w skali kraju daje 6 mln osób w wieku produkcyjnym. Bo właśnie na kluczowy wiek produkcyjny przypada szczyt zachorowań np. na depresję. Jednocześnie statystyki pokazują, że 75 proc. osób cierpiących z powodu zaburzeń nie otrzymuje żadnej profesjonalnej pomocy. Dlatego działania zmierzające do profilaktyki zaburzeń psychicznych i promocji zdrowego stylu życia są tak istotne”. Co istotne zaburzenia psychiczne wciąż są tematem tabu. “Wiele osób boi się przyznać do problemu, boi się zgłosić o pomoc. A często też nie wie, gdzie może się zgłosić. Profilaktyka zdrowia psychicznego powinna zatem obejmować odczarowywanie stereotypów, abyśmy nie mieli obaw przed poproszeniem o pomoc, bo ta jest kluczowa” – dodaje Elżbieta Grabarczyk.
Informacje na temat prowadzonych działań, a także wywiady z ekspertami oraz opracowania eksperckie można znaleźć na stronie www.zrozumpoczujdzialaj.pl. Aktywności kampanii można śledzić także na kanałach w mediach społecznościowych: Facebook, LinkedIn i Instagram.