Drugi etap kampanii społecznej „MAMY czas na zdrowie” dotyczy presji finansowej, która ogranicza kobietom – matkom niezbędny czas na odpoczynek w trakcie choroby. Zdecydowana większość, bo aż 86 proc. pracujących mam przynajmniej raz poszła do pracy w czasie choroby, aby nie stracić dodatkowych świadczeń finansowych.
Badania SW Research oraz IPSOS przeprowadzone w ramach kampanii społecznej „MAMY czas na zdrowie” ujawniają, że większość kobiet będących matkami w czasie choroby stawia obowiązki zawodowe i domowe ponad własne zdrowie. Strach przed utratą dodatkowej części wynagrodzenia oraz presja związana z pracą często sprawiają, że przeziębione mamy idą do pracy chore zamiast zostać w domu.
Kampania społeczna “MAMY czas na zdrowie” koncentruje się na presji finansowej, z która mają do czynienia kobiety, w tym zwłaszcza dodatki do pensji uzależnione od obecności w pracy. Prowadzi ona do sytuacji, w której mimo grypy i przeziębienia kobiety dalej pracują. Kampania ma na celu edukację oraz zmianę zachowań – pokazanie, że zdrowie pracownika to nie koszt, lecz inwestycja, która przynosi długoterminowe korzyści zarówno dla niego samego, jak i dla pracodawcy.
„Po pierwszym etapie kampanii, kiedy to koncentrowaliśmy się na wsparciu pracujących mam ze strony najbliższego otoczenia, przyszedł czas na działania w obszarze systemu pracy tworzonego przez samych pracodawców. Dodatkowe świadczenia finansowe powiązane z obecnością w pracy nie wspierają dbania o zdrowie pracowników oraz uderzają w tych, którzy mają obowiązki opiekuńcze – w tym samotne matki. W ramach drugiego etapu kampanii chcemy zaprosić zarówno pracodawców, jak i pracowników do wspólnej dyskusji nad rozwiązaniami, które są nie tylko efektywne biznesowo, ale również dbają o jakość zdrowia pracowników i są sprawiedliwie skonstruowane. W dobie społecznej odpowiedzialności biznesu wierzę, że pracodawcy chętnie zaangażują się w pracę nad tym wyzwaniem” – mówi Karolina Andrian, prezeska i współzałożycielka Fundacji Share the Care.
Istnieją trzy główne bariery, które stoją na przeszkodzie pracującym mamom, by odpoczęły w trakcie choroby. Są nimi obowiązki domowe, praca zawodowa oraz zobowiązania finansowe. Większość pracujących mam – prawie 9 na 10 (86 proc.), przynajmniej raz poszła do pracy chora, aby nie stracić dodatkowych świadczeń finansowych, które często stanowią istotną część ich dochodów.
„Presja związana z zagrożeniem braku płynności finansowej wpływa m.in. na konieczność chodzenia do pracy nawet podczas choroby. Ma to wiele negatywnych skutków, dla samych pracowników, ale także pracodawcy. Moim zdaniem uzależnienie dużej części wynagrodzenia tylko od fizycznej obecności w pracy, a nie od szerszego spektrum czynników opisujących wydajność pracy, jest w dzisiejszych czasach trudne do zaakceptowania i wymaga nowego spojrzenia” – mówi Maciej Samcik, twórca i redaktor naczelny multiblogu Subiektywnie o Finansach.
Dodatkowe świadczenia finansowe mogą dotyczyć nawet co trzeciej pracującej mamy. Samotne matki w 2021 roku stanowiły 20,7 proc. rodzin w Polsce. Często nie mają wsparcia w opiece nad dziećmi, co zwiększa ryzyko częstszych nieobecności w pracy. Według danych ZUS kobiety odpowiadają za blisko 80 proc. dni absencji chorobowej z tytułu opieki nad dzieckiem, co znacząco zwiększa ryzyko utraty tego typu premii. A premie mogą stanowić nawet 20 proc. miesięcznych zarobków.
Kampania społeczna „MAMY czas na zdrowie” podkreśla potrzebę dialogu pomiędzy pracodawcami a pracownikami i promuje dobre praktyki, które pomogłyby zmniejszyć finansowe obciążenie związane z chorobą, w szczególności przeziębieniem czy grypą. Jednym z proponowanych rozwiązań jest wprowadzenie elastycznych form pracy oraz dodatkowych benefitów zdrowotnych oferowanych przez pracodawców, co mogłoby skutecznie zmniejszyć lęk pracowników związany z utratą dochodów w przypadku choroby.
Drugi etap kampanii społecznej „MAMY czas na zdrowie”, którą prowadzą firma Haleon oraz Fundacja Share the Care, stawia na dialog z pracownikami i pracodawcami. W ramach kampanii planowane są rozmowy ze środowiskiem biznesowym, mające na celu wypracowanie konkretnych rekomendacji dla firm, które chcą wspierać zdrowie pracowników i tworzyć bardziej elastyczne środowisko pracy. Wszystko po to, aby ułatwić pracującym matkom korzystanie z prawa do odpoczynku w czasie choroby, zmniejszających obawy o stabilność finansową.