W liście do ministra zdrowia, podpisanym przez prezes Irenę Rej, izba proponuje, aby środki pozostające w dyspozycji Funduszu Medycznego uznano za dodatkowe źródło finansowania publicznego ochrony zdrowia, ponad limity wskazane w ustawie „7 proc. PKB na zdrowie”.
Aby zapewnić “optymalne wydatkowanie środków z Funduszu Medycznego” izba proponuje:
- jednorazowe przeniesienie niewykorzystanych środków z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia w 2022 r., w formie dotacji podmiotowej na zwiększenie dostępności świadczeń opieki zdrowotnej;
- w kolejnych latach – zagwarantowanie przeniesienia środków na kolejny rok przy założeniu przeznaczenia minimalnego odsetka wydatków na leki lub wdrożenie mechanizmu zasilania całkowitego budżetu na refundację w przypadku braku możliwości wykorzystania środków z Funduszu Medycznego w danym roku
- finansowanie badań sekwencjonowania nowej generacji (NGS) z subfunduszu terapeutyczno-innowacyjnego.
- publikację protokołów oraz materiałów z posiedzeń Rady Funduszu Medycznego, publikowanie planów finansowych Funduszu oraz zbiorczych podsumowań zrealizowanych priorytetów.
- dołączenie do Rady Funduszu Medycznego przedstawicieli organizacji pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji branżowych.
W odniesieniu do wykazu technologii lekowych o wysokiej wartości klinicznej (TLK) oraz wykazu technologii o wysokim poziomie innowacyjności (TLI) Izba Gospodarcza uznaje za konieczne:
- usunięcie zapisu o zapewnieniu przez wnioskodawcę bezpłatnej kontynuacji leczenia pacjentom w przypadku uchylenia decyzji o objęciu refundacją lub gdy nie wydano kolejnej decyzji o objęciu refundacją (art. 37a);
- skierowanie przez Ministerstwo ofert zawierających kryteria klasyfikacji w zakresie technologii lekowych TLK i TLI do firm farmaceutycznych, które posiadają przedstawicielstwa w Polsce;
- ponowną publikację wykazu technologii lekowych o wysokiej wartości klinicznej wraz z określeniem kryteriów kwalifikacji terapii do wykazu TLK oraz kryteriów podejmowania decyzji przez Ministerstwo Zdrowia w tym zakresie;
- publikowanie przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wykazu technologii lekowej o wysokim poziomie innowacyjności nie rzadziej niż raz na pół roku oraz upublicznienie kryteriów, które są brane pod uwagę w ocenie i ich wpływ na końcową ocenę
- zapewnienie minimalnego rocznego poziomu finansowania (gwarantowanego) dla technologii lekowych finansowanych z Funduszu Medycznego;
- automatyczne finansowanie terapii na wykazie TLI w przypadku wpływu na budżet płatnika poniżej 15 mln zł rocznie (gwarantowanego również poprzez RSS przez producenta);
- dookreślenie definicji „technologii lekowej” zarówno w przypadku TLI, jak i TLK, jako cząsteczki w danym wskazaniu;
- wyłączenie wydatków na TLK/TLI z całkowitego budżetu na refundację.
Izba proponuje również zmiany w Ratunkowym Dostępie do Technologii Lekowych, które obejmują m.in.:
- zapewnienie gwarancji finansowania kontynuacji terapii przez Ośrodek Wojewódzki NFZ lub Centralę NFZ – przekroczenie budżetu powinien wziąć na siebie Narodowy Fundusz Zdrowia;
- likwidację wykazu leków niepodlegających finansowaniu w ramach procedury RDTL lub ponowną ocenę efektywności klinicznej leków ujętych we wskazanym powyżej wykazie;
- przeprowadzenie szerokiej akcji informacyjnej skierowanej do oddziałów NFZ w celu wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych;
- obowiązek uzasadnienia kwalifikacji pacjenta do leczenia przez lekarza prowadzącego;
- uznanie pacjenta za stronę – prawo pacjenta do informacji o złożeniu wniosku o RDTL, ostatecznej decyzji oraz możliwości zmiany ośrodka prowadzącego leczenie,
- umożliwienie realizacji świadczeń RDTL dla szpitali ze wszystkich poziomów sieci;
- wyłączenie wydatków na RDTL z wydatków sumujących się do całkowitego budżetu na refundację;
- wprowadzenie zapisu, że jeżeli pacjent korzystał z RDTL i lek został objęty refundacją, to automatycznie przechodzi na finansowanie z budżetu przeznaczonego np. na programy lekowe, pod warunkiem spełnienia kryteriów włączenia do programu w momencie rozpoczynania terapii w RDTL i w momencie faktycznego uruchomienia programu lekowego w ośrodku prowadzącym leczenie.
“Jesteśmy głęboko przekonani, że wprowadzenie powyższych propozycji do projektu nowelizacji Ustawy o Funduszu Medycznym, przyczyni się w znacznym stopniu do poprawy funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce, a zwłaszcza poprawy sytuacji najbardziej potrzebujących pacjentów onkologicznych, osób cierpiących na choroby rzadkie i dzieci. Sprawne działanie i sukces Funduszu Medycznego są w interesie wszystkich uczestników systemu ochrony zdrowia w Polsce. W imieniu Izby Gospodarczej „FARMACJA POLSKA” deklaruję pełną otwartość na dialog i gotowość do współpracy w wypracowaniu rozwiązań przyczyniających się do poprawy sytuacji pacjentów w Polsce” – podsumowuje Irena Rej.