Według Narodowego Funduszu Zdrowia, zapisy dokumentu strategicznego „Polityka lekowa państwa na lata 2018-2022” są nieprecyzyjne – wynika z odpowiedzi Prezesa NFZ na apel organizacji pacjentów w sprawie nieprzestrzegania zobowiązania rządu dotyczącego nakładów na refundację – informuje Fundacja Onkocafe.
Organizacje pacjentów wystąpiły do ministra zdrowia z prośbą o przedstawienie ostatecznej interpretacji dokumentu przyjętego w ubiegłym roku przez Radę Ministrów. Zadały również pytanie, czy Ministerstwo zamierza przedstawiać Radzie Ministrów inne dokumenty i projekty, których treść można uznać za niejednoznaczną, trudną do interpretacji lub nieprecyzyjną. Rada Ministrów przyjęła dokument „Polityka lekowa państwa na lata 2018-2022” we wrześniu 2018 r.
Jeden z zapisów dokumentu strategicznego przewidywał określenie minimalnego poziomu nakładów na refundację. Celem tego działania było stworzenie przewidywalnego otoczenia decyzyjnego dla resortu zdrowia oraz zagwarantowanie odpowiedniego finansowania potrzeb zdrowotnych pacjentów. Przepis od początku był przedmiotem debaty publicznej, ponieważ minimum określone w dokumencie strategicznym na poziomie 16,5 proc. nie zostało osiągnięte od wprowadzenia ustawy refundacyjnej w 2012 roku.
Według opublikowanego projektu planu finansowego NFZ na 2020 rok organizacje pacjenckie wyliczyły, że zaplanowany poziom wydatków w ramach całkowitego budżetu na refundację zaplanowany jest o ponad 1,15 mld zł niżej niż minimalny poziom określony w Polityce Lekowej. W związku z tym wystąpiły do ministrów zdrowia i finansów, zatwierdzających zgodnie z procedurą plan finansowy NFZ, o dokonanie odpowiedniej korekty.
Z odpowiedzi na to pismo, podpisanej przez Adama Niedzielskiego, p.o. Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, wynika, że w ocenie Funduszu zapisy „Polityki lekowej państwa na lata 2018-2022”, odnoszące się do minimalnej wysokości budżetu refundacyjnego są nieprecyzyjne: „Należy także zauważyć, że przyjęte w ww. dokumencie założenie wysokości całkowitego budżetu na refundację na poziomie 16,5-17,0% wydatków na finansowanie ochrony zdrowia jest nieprecyzyjne, bowiem nie określa katalogu kosztów/wydatków, jaki należy zaliczyć do „wydatków na finansowanie ochrony zdrowia”, od wartości którego ustalana byłaby wartość całkowitego budżetu na refundację. Ponadto należy mieć na uwadze, że oszacowany na stronie 112 „Całkowity budżet na refundację” na rok 2020 (w kwocie 16 554 mln zł) nie jest całkowitym budżetem na refundację w rozumieniu przepisu art. 3 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych” – to odpowiedź NFZ.
W związku z odpowiedzią NFZ, organizacje pacjenckie wystąpiły do ministra zdrowia z prośbą o przesłanie stanowiska w sprawie pisma prezesa NFZ.
(Bartłomiej Leśniewski)