Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych uchwaliła “zdecydowany sprzeciw” wobec planów tworzenia kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych w zawodowych szkołach wyższych.
Sprzeciw KRAUM odnosi się do poselskiego projektu ustawy z dnia 18 maja 2023 r., który ma zmienić o Kartę Nauczyciela, ustawę o instytutach badawczych, Prawo oświatowe oraz Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w zakresie przepisów art. 53 ust. 6 tejże ustawy, który umożliwia tworzenie kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego w szkołach wyższych, które prowadzą kształcenie w zakresie zawodów medycznych, w rozumieniu art. 68 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.
Jak piszą w uzasadnieniu rektorzy, KRAUM wyraża dezaprobatę i zaniepokojenie projektem, który umożliwić tworzenie kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego przez podmioty szkolnictwa wyższego, które prowadzą kształcenie na kierunkach przygotowujących do otrzymania dyplomu z obszaru kształcenia w zawodach medycznych, tj.: farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Zwracają uwagę, że ten projekt zniesie także zasadę, że możliwość kształcenia lekarzy jest uzależniona od prowadzenia przez uczelnie badań z zakresie nauk medycznych lub nauk o zdrowiu.
Projekt poselski przewiduje – zdaniem rektorów – zbyt daleko idącą liberalizację dotychczasowych wymogów.
Zdaniem KRAUM “absolwentów kierunków medycznych, w szczególności lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, musi wyróżniać najwyższy poziom przygotowania merytorycznego, a co za tym idzie zapewnienia bezpieczeństwa beneficjentom systemu ochrony zdrowia, czyli pacjentom. Ten fundament może zapewnić studentom wyłącznie obcowanie ze środowiskiem akademickim, które gwarantuje dydaktykę na najwyższym poziomie jakości kształcenia, w połączeniu z uczestniczeniem przez studentów w zajęciach praktycznych w ośrodkach klinicznych o najwyższym poziomie referencyjności. Kluczowe jest kształcenie przyszłych lekarzy w środowisku akademickim, w którym prowadzone są badania w zakresie nauk medycznych. Studenci muszą mieć możliwość bezpośredniego poznania metodologii prowadzenia badań klinicznych oraz rozwoju wartościowej, opartej na wynikach badań naukowych, wiedzy medycznej. Poprzez aktywny udział w kołach naukowych studenci kierunku lekarskiego uczestniczą bezpośrednio w prowadzeniu badań w zakresie nauk medycznych. Lekarz w swojej codziennej pracy musi umieć zweryfikować wartość wiedzy i informacji medycznej, aby nie dać się zmanipulować i dokonywać najkorzystniejszych wyborów diagnostycznych i terapeutycznych w trosce o dobro pacjenta.”
Rektorzy krytykują także sam proces przygotowywania zmian przepisów – “Szczególny niepokój budzi fakt, że projektowane zmiany nie są szeroko konsultowane ze środowiskiem akademickim uczelni posiadających wieloletnie doświadczenie w kształceniu lekarzy, które od kilkunastu miesięcy wyraźnie wyraża swoją opinię nt. uruchamiania kształcenia na kierunkach lekarskich poza uczelniami medycznymi. Projektowanie tych zmian odbywa się bez dotrzymania wymogów prawidłowego trybu legislacyjnego, sposobem dołożenia zmienianych przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce do treści innych aktów normatywnych, poza wiedzą i zgodą wszystkich interesariuszy systemu szkolnictwa wyższego oraz systemu ochrony zdrowia.
Przedstawiciele uczelni zrzeszeni w KRAUM są “zdecydowanie przeciwni stawianiu na liczbę kształconych lekarzy kosztem jakości w ich wykształceniu i przygotowaniu do opieki nad pacjentem.”