W ostatnim miesiącu 2019 roku rynek apteczny odnotował wzrost o 7,8 proc. – raportuje PEX PharmaSequence. Wyniki z pierwszej połowy stycznia pokazują, że rynek nadal rośnie, ale już w wolniejszym tempie.
Rynek apteczny w grudniu 2019 roku zanotował sprzedaż na poziomie 3,4 mld zł. Wartość sprzedaży w stosunku do grudnia 2018 wzrosła o 237,8 mln zł (7,6 proc.) – czytamy w komunikacie PEX PharmaSequence. Wzrosły wszystkie segmenty rynku. Sprzedaż leków refundowanych wyniosła 1,1 mld zł i wzrosła o 65,3 mln zł (6,3 proc.) Sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 740,9 mln zł i wzrosła o 88,4 mln zł (13,5 proc.) Wartość produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1,5 mln zł i była wyższa o 81,1 mln PLN (5,7 proc.)
Natomiast w stosunku do listopada 2019 sprzedaż zwiększyła się o 245,9 mln zł (7.9 proc.), także we wszystkich segmentach. Sprzedaż leków refundowanych wzrosła o 47,9 mln zł (4,5 proc.), sprzedaż leków pełnopłatnych o 34,4 mln zł (4,9 proc.), natomiast sprzedaż odręczna zwiększyła się o 165,9 mln zł (12.4 proc.)
Kwota refundacja leków w grudniu 2019 roku osiągnęła wartość 829 mln zł, czyli o 8,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w grudniu 24,6 proc. i był niższy o 0,9 proc. niż w listopadzie 2019 r., oraz wyższy o 0,2 proc. w porównaniu do grudnia 2018 roku.
PEX PharmaSequence opublikował także analizę sprzedaży na rynku aptecznym w pierwszej połowie stycznia. W porównaniu z grudniem 2019 roku rynek w całości zanotował spadek o 6,3 proc. Sprzedaż leków na receptę spadła o 10,3 proc. a wyrobów medycznych – o 7,5 proc. Sprzedaż leków OTC wzrosła 1,5 proc., natomiast sprzedaż suplementów medycznych – o 0,2 proc.
Natomiast w porównaniu ze pierwszą połową stycznia 2019 roku rynek zanotował wzrost o 3,1 proc. Sprzedaż leków na receptę zwiększyła się o 5 proc., a wzrost sprzedaży wyrobów medycznych osiągnął 12,2 proc. Sprzedaż leków OTC spadła o 1,8 proc., a jednocześnie sprzedaż suplementów diety wzrosła o 5,6 proc.
Analitycy zwracają uwagę, że początek stycznia jest specyficznym okresem – do 6 stycznia trwa okres świąteczny, wiele osób wyjeżdża, część przychodni przyjmuje znacznie mniej pacjentów. Tym należy zatem tłumaczyć znaczny spadek sprzedaży leków na receptę i jednoczesny wzrost sprzedaży tych produktów, które nie wymagają recepty .
© mZdrowie.pl