Narodowy Fundusz Zdrowia utworzył Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, na którą można dzwonić w godzinach, gdy nie działają przychodnie POZ. Pacjenci otrzymają tam poradę medyczną, a w razie potrzeby również e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Dostępna jest pod bezpłatnym numerem 800 137 200. Pacjenci otrzymają tam pomoc w ciągu tygodnia od godz. 18.00 do 8.00 oraz w weekendy i święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące.
“NFZ utworzył platformę, na którą można dzwonić w godzinach, kiedy POZ nie działają i uzyskać profesjonalną usługę medyczna. Na platformie będą pracowali profesjonaliści medyczni, którzy będą w stanie udzielić porady medycznej, będą mogli wystawić receptę, skierowanie czy zwolnienie lekarskie, więc nie trzeba będzie przemieszczać się, iść do placówki nocnej pomocy lekarskiej, tylko będzie można zadzwonić i uzyskać profesjonalną pomoc medyczną” – powiedziała Anna Goławska, wiceminister zdrowia. Jest to pierwszy etap zapowiadanego w Polskim Ładzie projektu dotyczącego rozszerzenia i usprawnienia nocnej opieki medycznej.
Anna Goławska zwracała uwagę, że “cały czas zdarzają się sytuacje, kiedy ludzie z błahymi powodami udają się do szpitalnego oddziału ratunkowego blokując jednocześnie miejsca dla osób, które są w stanie zagrożenia życia”.
Kierujący Narodowym Funduszem Zdrowia Filip Nowak dodał, że teleplatforma jest skierowana do pacjentów ubezpieczonych w Polsce, będzie obsługiwana w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. “Teleplatforma – to jest numer, pod który należy zatelefonować i uzyskać pierwszą poradę. Odbierze telefon pielęgniarka lub położna, która zada nam kilka kontrolnych pytań i zadecyduje, czy może nam poradzić wystawiając skierowanie, receptę, czy może połączy z lekarzem, który bardziej szczegółowo zapozna się ze stanem naszego zdrowia” – powiedział Filip Nowak.
Połączenie z numerem TPK – 800 137 200 – jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, przeprowadzi ona wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W razie potrzeby pacjent może być przekierowany do lekarza, podczas tego samego połączenia, lub może zostać wezwany zespół ratownictwa medycznego.
Konsultacja lekarska będzie rozpoczynać się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwie zespół ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem. Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.(PAP)