Sytuacja finansowa Regionalnego Szpitala Specjalistycznego w Grudziądzu ciągle jest poważna, chociaż od lat wdrażane są programy naprawcze. Wyście z trudnej sytuacji uniemożliwia głównie wysokie zadłużenie – wynika z kontroli NIK.
Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że wysiłki podejmowane przez szpital były niewystarczające, a działania ze strony władz Grudziądza były niezadowalające pod względem finansowym i nadzorczym. Wciąż nie udało się zapewnić najważniejszego celu – samofinansowania szpitala, a długi nadmiernie uzależniły lecznicę do czynników zewnętrznych. Zadłużenie aktywów w latach 2018-2023 wzrosło o jedną czwartą. Poziom zobowiązań ogółem zwiększył się z 422,1 mln zł w 2018 r. do 465,5 mln zł, to jest o 10,3 proc. Struktura zadłużenia szpitala pogorszyła się, ponieważ część kredytów i pożyczek została zastąpiona długami wobec dostawców i usługodawców. W efekcie placówka opóźniała płatności, co spowodowało konieczność zapłaty wysokich odsetek – ponad 26 mln zł oraz kar i kosztów komorniczych – ponad 27 mln zł.
Kontrolerzy NIK zwrócili uwagę, że szpital z takimi obciążeniami nie może się rozwijać, ponieważ środki przeznaczane są głównie na spłatę długów, zamiast na rozwój. W raporcie pokontrolnym sformułowano wiele uwag do strategii rozwoju placówki. Programy naprawcze były sporządzane, realizowane i monitorowane nierzetelnie.
Miasto Grudziądz, mimo że udzielało placówce wsparcia finansowego i merytorycznego, to – zdaniem NIK – jego nadzór nad gospodarką szpitala był niezadowalający. Władze akceptowały plany naprawcze, chociaż nie zawierały one analiz niezbędnych do poprawy sytuacji i nie pozyskiwały szczegółowych informacji o stanie realizacji działań restrukturyzacyjnych i ich efektów. Władze miasta nie kontrolowały też, w jaki sposób szpital realizuje działania określone w programach naprawczych oraz czy dane w sprawozdaniach są rzetelne w tym zakresie.
Po kontroli NIK wystąpił do prezydenta Grudziądza o zwiększenie nadzoru nad szpitalem, a do dyrektor szpitala o rzetelne wdrażanie programów naprawczych, dbanie o interesy placówki w relacjach z dwiema spółkami miejskimi, prawidłowe sporządzanie sprawozdań i planów finansowych. Izba zawiadomiła także prokuraturę o podejrzeniu przestępstw w zakresie naruszania praw pracowników, a także pokrzywdzenia wierzycieli. Do policji przekazano informację o możliwości popełnienia wykroczenia polegającego na nieterminowym regulowaniu zobowiązań z tytułu składek społecznych i zdrowotnych. (PAP)