Eksport polskiego sprzętu i wyrobów medycznych bardzo szybko rośnie – wynika z badań InfoCredit. Stanowi już około 1 proc. towarów sprzedawanych przez polskie firmy za granicę. Ekspansja polskich producentów zaznacza się nie tylko w Europie. Bardzo mocno konkurują oni na najbardziej atrakcyjnych rynkach pozaeuropejskich – w USA i Chinach.
Według Państwowej Agencji Inwestycji i Handlu szacunkowa wartość rynku producentów wyrobów medycznych w Polsce wynosi już ok. 2,9 mld USD. Wzrostową tendencję potwierdzają dane InfoCredit. Eksport „urządzeń medycznych”, a także w bardziej ogólnej kategorii „sprzętu medycznego” wzrósł z 1,03 mld USD w 2016 r. do 2,42 mld USD, czyli o prawie 134 proc.
„Eksport urządzeń medycznych w 2018 r. wzrósł aż o 18,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku i osiągnął 2,2 mld euro, przy średniej dla całego eksportu na poziomie 7 proc. Eksport urządzeń medycznych stanowi już około 1 proc. całościowego eksportu towarowego Polski” – opisuje InfoCredit. Wzrost polskiego eksportu – to efekt ekspansji polskich firm w poszukiwaniu rynków zbytu. Najważniejszym odbiorcą sprzętu medycznego z Polski są Niemcy (obecnie prawie 22 proc.) Drugi największy partner handlowy w tej dziedzinie – to Stany Zjednoczone.
„To oznacza, że sprzęt medyczny wyprodukowany w Polsce ma już na tym rynku ugruntowaną pozycję. Udział USA w polskim eksporcie sprzętu medycznego w ostatnich latach stale rośnie. Owszem, spory udział mogą mieć w tym zagraniczne koncerny, inwestujące w naszym kraju. Produkcja idzie jednak na nasze konto” – mówi Cezary Koprowicz, ekspert InfoCredit.
Jak ocenia Wojciech Szefke, prezes Organizacji Pracodawców Przemysłu Medycznego „Technomed”, strategia proeksportowa jest dla wielu polskich producentów jedyną możliwą drogą rozwoju. „Zagraniczni płatnicy często już na etapie rozwoju produktu są zainteresowani produktami innowacyjnymi. Niektórzy współpracują na etapie rozwoju produktu, wprowadzania ulepszeń i innowacji. Za granicą łatwiej też i szybciej można doczekać się refundacji innowacyjnych produktów. Nasz NFZ jest w tej materii konserwatywny i dość oszczędny.” – mówi Wojciech Szefke. Dodatkowym impulsem jest to, że „Dla wielu krajowych potentatów krajowy rynek stał się po prostu za mały. By się rozwijać – potrzebują ekspansji zagranicznej”.
Najwięksi odbiorcy polskiego sprzętu medycznego:
- Niemcy – 21,8 proc. ogółu eksportu w 2018 (rok wcześniej było to 20,8 proc.)
- USA 20,0 proc. (rok wcześniej: 15,7 proc.)
- Dania 11,9 proc. (rok wcześniej: 20,5 proc.)
- Francja 6,9 proc. (rok wcześniej: 4,2 proc.)
- Wielka Brytania 5,5 proc. (rok wcześniej: 5,6 proc.).
W 2016 r. Chiny zajmowały 11. miejsce wsród odbiorców (2 proc.), a obecnie są już na 8. miejscu (2,3 proc.). Udział pozaeuropejskich rynków w strukturze polskiego eksportu sprzętu medycznego może być coraz większy. Potwierdzają to informacje z polskich firm, zawierających kolejne kontrakty. W maju ubiegłego roku Famed Żywiec informował, że rynek chiński generuje niemal 20 proc. rocznych przychodów sprzedaży eksportowej grupy. Według szacunków Famed do końca bieżącej dekady chiński rynek urządzeń medycznych będzie drugim pod względem wartości na świecie.
Dane o eksporcie sprzętu medycznego, użyte do analizy InfoCredit, pochodzą z bazy ONZ Comtrade. Analizy dotyczą towarów z trzech kategorii: od przyrządów i urządzeń stosowanych w medycynie, chirurgii, stomatologii lub weterynarii, przez sprzęt ortopedyczny po aparaturę do promieniowania rentgenowskiego, lampy rentgenowskie, generatory rentgenowskie, generatory wysokiego napięcia, panele i biurka sterowania, ekrany, stoły do badań lub zabiegów.
Sektor urządzeń medycznych dysponuje olbrzymim potencjałem wzrostu, związanym z rozwojem technologii informatycznych i komunikacyjnych. Polskie firmy dość dobrze odpowiadają na obecne i prognozowane trendy rynkowe, związane z telemedycyną. „Nowe technologie zwiększają możliwości sprzętu medycznego. Inteligentne systemy, elektroniczne rejestry danych medycznych oraz medyczny internet rzeczy przeobrażają podstawy globalnego przemysłu medycznego – mówi Paulina Pietrzak, ekspert organizowanych przez Grupę MTP targów sprzętu medycznego „Salmed”.
© mZdrowie.pl