Komisja zdrowia odrzuciła projekt zmian w ustawie o mapach potrzeb zdrowotnych. Według komisji projekt jest niedopracowany i marginalizuje rolę samorządów. Zdaniem resortu zdrowia, proponowane zmiany mają usprawnić tworzenie i wykorzystanie map potrzeb zdrowotnych na poziomie kraju i województw.
Sejmowa komisja zdrowia zajmowała się rządowym projektem zmian ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu zgłosili posłowie opozycji. Wniosek został przyjęty. Za wnioskiem głosowało 20 posłów, przeciw: 18, nikt się nie wstrzymał. Sprawozdaniem komisji Sejm zajmie się w środę 14 kwietnia.
“Tu jest mnóstwo zapisów budzących wątpliwości, samorząd lekarski w ogóle odrzuca tę ustawę” – zauważył poseł Rajmund Miller (KO). Jak ocenił, celem projektu jest całkowita centralizacja systemu zdrowia. Wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski odpowiedział, że chodzi o “racjonalizację, a nie centralizację”.
“Dołączamy się do propozycji o odrzucenia wniosku. To jest korzystny projekt. No jest, ale dla ministra zdrowia, który skupia coraz więcej władzy w swoich rękach, marginalizuje samorządy. Zabrakło nie tylko miejsca dla konsultantów (wojewódzkich), ale też lekarzy” – mówił poseł Zdzisław Wolski (Lewica). Posłowie opozycji zwracali też uwagę, że projekt zmierza do tego, by zabrać samorządom możliwość finansowania procedury in vitro. “Tutaj znajdziecie pomysł, jak procedurę in vitro zlikwidować w miejskich szpitalach” – wskazał Dariusz Joński (KO).
Prezentując proponowane zmiany, wiceminister Gadomski podkreślił, że projekt noweli ma na celu usprawnienie organizacji tworzenia map potrzeb zdrowotnych i wykorzystania ich do opracowywania polityki zdrowotnej na poziomie kraju i województwa. Zwrócił uwagę, że sam system planowania strategicznego w ochronie zdrowia na dobrą sprawę został ukształcony. Uregulowania takie zostały zawarte w nowelizacji ustawy o świadczeniach z 2014 roku. Dodał, że resort ma już doświadczenie kilkuletnie w tworzeniu i wykorzystaniu map potrzeb.
Podkreślił jednocześnie, że pojawiło się równocześnie wiele zastrzeżeń np. “terminów tworzenia map, okresu ich obowiązywania, niskiej skuteczności realizacji regionalnej polityki zdrowotnej w kontekście priorytetów polityki zdrowotnej, które miały w myśl takich przepisów być sankcjonowane”. Dodatkowo – jak wyliczył Sławomir Gadomski – nie było jasnych wniosków i rekomendacji wynikających z opracowanych map z tych dokumentów, które miały być na tej podstawie budowane.
Wiceszef MZ dodał, że ma być tworzony plan transformacji regionalnej i krajowy, weryfikowane przez ministra zdrowia, czy są spójne i zgodne z mapą potrzeb i innymi przyjętymi strategiami. Rady wojewódzkie mają teraz mieć ograniczony skład. “Rady sięgały często stu osób i ciężko czasami było o wypracowanie kompromisowych rozwiązań. “Dlatego proponujemy zmiany i utworzenie nowych rad z możliwością doradzania wojewodom i przygotowania wojewódzkich planów transformacji” – dodał Sławomir Gadomski.
Nowym ustawowym rozwiązaniem jest to, że minister zdrowia będzie zobligowany nie tylko do przygotowania map i przeprowadzania ich analizy, ale też do przygotowania strategii opartej na tej podstawie tzw. krajowego planu transformacji. To będą zadania – jak wskazał Gadomski – istotne z punktu widzenia całego kraju np. “kadr medycznych czy wprowadzeniem świadczeń koordynowanych lub na poziomie ponadregionalnym”. Zdaniem wiceministra istotnym rozwiązaniem jest to, że plany transformacji mają narzucać pewne szczegółowe działania np. do zadań przypisane będą konkretne podmioty, ustalony harmonogram, oszacowane skutki finansowe – “Ta ustawa porządkuje proces zarządzania strategicznego w ochronie zdrowia”.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji zaznaczono, że przyjęte do tej pory mapy potrzeb zdrowotnych oraz priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej zachowają moc do 31 grudnia 2021 r. Natomiast wojewódzkie rady, powołane na podstawie dotychczasowych przepisów, rozwiązane będą z dniem wejścia w życie nowelizacji. Zdecydowano też, by kompetencje tworzenia map pozostawić w gestii resortu zdrowia. Na ten cel przewidziano 15 etatów. Przy sporządzaniu map resort zdrowia będzie mógł zlecić przygotowanie danych i analiz innym instytucjom – AOTMiT, NFZ oraz NIZP-PZH.
Mapa będzie ustalana na 7 lat (pierwsza edycja mapy na 6 lat), przy czym wyniki analiz demograficznych i epidemiologicznych, analiz stanu i wykorzystania zasobów, w tym personelu medycznego, będą aktualizowane co roku. Minister Zdrowia ma ogłaszać mapę w drodze obwieszczenia, do 30 czerwca roku poprzedzającego o jeden rok kalendarzowy pierwszy rok obowiązywania planów transformacji, z tym że pierwsza mapa potrzeb zdrowotnych, zgodnie z przepisami przejściowymi, zostanie ogłoszona w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej i będzie obowiązywała od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2027 r.(PAP)