Ministerstwo Zdrowia skierowało w czwartek do konsultacji projekt rozporządzenia zawierający rozwiązania techniczne pozwalające na jednolite zarządzanie obsługą pacjentów oczekujących w szpitalnych oddziałach ratunkowych.
Projekt opisuje rozwiązania techniczne pozwalające na jednolite zarządzanie trybami obsługi pacjentów oczekujących w SOR oraz przypisanie ich do odpowiedniej kategorii według stopnia pilności udzielenia świadczeń medycznych, a także przeprowadzanie segregacji medycznej przy wykorzystaniu elektronicznych narzędzi. Dotyczy to również osób przetransportowanych do SOR przez zespoły ratownictwa medycznego.
Według uzasadnienia, wykorzystanie funkcjonalności systemu zarządzającego trybami obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym, tzw. TOPSOR, umożliwi bieżące informowanie pacjentów o przewidywanym czasie oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem w SOR, z uwzględnieniem trybu pilności (priorytetu) przyjęcia wyznaczonego przez personel medyczny na podstawie stanu zdrowia ocenionego w procesie segregacji medycznej. Takie rozwiązanie – jak oceniono – skutkuje zwiększeniem komfortu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. MZ zaznacza ponadto, że znacznie ograniczone zostaje również nieefektywne wykorzystanie czasu pracy osób zatrudnionych w rejestracji i punktach informacji.
TOPSOR umożliwi określenie czasu pobytu pacjenta w SOR od momentu jego dotarcia do czasu wypisania. Osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, które przybyły do SOR we własnym zakresie, będą pobierały z automatu biletowego bilet z oznaczeniem numeru w kolejce do rejestracji. Potem nastąpi rejestracja na stanowisku rejestracji medycznej, w kolejności zgłoszeń, poddanie segregacji medycznej, przypisanie do odpowiedniej kategorii i oczekiwanie na udzielenie pomocy medycznej. Liczba wszystkich osób oczekujących na udzielenie im pomocy medycznej oraz przybliżony czas oczekiwania będą wyświetlane na wyświetlaczach zbiorczych umieszczonych w strefach oczekiwania.
Projekt rozporządzenia w zakresie minimalnych wymagań funkcjonalnych dla TOPSOR przewiduje, m. in. rejestrację czasu przybycia pacjenta do SOR, odnotowanego jako czas pobrania w automacie biletowym biletu z oznaczeniem indywidualnego numeru pacjenta, całościowe i częściowe pomiary czasu pobytu pacjenta, pomiar i prezentację średnich czasów oczekiwania pacjenta, pomiar i prezentację indywidualnych czasów oczekiwania oraz przechowywanie zgromadzonych danych, możliwość przeprowadzania segregacji medycznej za pomocą Karty Segregacji Medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej, możliwość obsługi TOPSOR na komputerach PC i urządzeniach przenośnych, możliwość integracji z kardiomonitorem, przekazywanie do serwera centralnego TOPSOR logów dotyczących zdarzeń w TOPSOR i odbieranie danych, a także możliwość generowania statystyk pracy oraz możliwość dwustronnej komunikacji z systemami zewnętrznymi.
W zakresie minimalnych wymagań infrastruktury technicznej i sprzętowej TOPSOR projekt rozporządzenia przewiduje m. in. automat biletowy stojący z ekranem dotykowym wykonanym w technologii LCD, drukarkę do biletów i czytnikiem kodów kreskowych, automat biletowy stojący, z przyciskami mechanicznymi i drukarką, drukarkę nabiurkową do biletów, wyświetlacz zbiorczy z jednostką sterującą, wyświetlacz stanowiskowy, terminal stanowiskowy, tablet, zestaw nagłaśniający, komputer centralny do pracy ciągłej (24/7) oraz kardiomonitor.
Projekt rozporządzenia reguluje również zakres i warunki administrowania TOPSOR.