W związku z wynikami kontroli Naczelnej Izby Kontroli, dotyczącej przestrzegania praw pacjenta, Polska Federacja Szpitali zaprezentowała propozycje zastosowania dobrych praktyk, które mogą znacznie przyczynić się do poprawy przestrzegania praw pacjentów w szpitalach oraz jakości opieki zdrowotnej w Polsce.
Jednym z kluczowych działań, które Polska Federacja Szpitali rozwija w tym obszarze, jest projekt Centrum Mediacji i Arbitrażu oraz wdrażanie rozwiązań Kultury Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture). Inicjatywa ta ma na celu stworzenie dobrowolnej, profesjonalnej platformy do rozwiązywania sporów między pacjentami a podmiotami medycznymi, tak aby opierało się na dialogu, zrozumieniu i wzajemnym szacunku. Federacja wierzy, że “mediacja i arbitraż mogą odegrać istotną rolę w minimalizowaniu konfliktów i przyczynieniu się do podniesienia standardów w ochronie praw pacjentów”.
Polska Federacja Szpitali w swoim komunikacie podkreśla, że “aktywnie angażuje się w kreowanie tych zmian. Współpracując z organizacjami ochrony zdrowia, biurem Rzecznika Praw Pacjenta oraz Ministerstwem Zdrowia, chce jako zarządzający i bezpośrednio organizujący opiekę aby każdy pacjent czuł się bezpieczny i jak najlepiej traktowany.” Federacja ma nadzieję, że dzięki wspólnej pracy uda się wzmocnić zaufanie pacjentów do szpitali, innych podmiotów leczniczych oraz całego systemu ochrony zdrowia.
“Chcemy wspólnie analizować wyniki raportu NIK i określić działania wspierające zmiany, które mogą zostać wdrożone zarówno na poziomie legislacyjnym, jak i organizacyjnym w szpitalach w całym kraju. Wizja PFSz to zrównoważony system opieki zdrowotnej ponad podziałami. Zawiera ona oczywiście zmiany systemowe, które poprawią dostęp pacjentów do informacji, godnych warunków pobytu w szpitalach oraz poszanowania ich prywatności i godności, a pracownikom szpitali jak najbezpieczniejsze i przyjazne środowisko do sprawowania opieki nad pacjentami” – głosi komunikat Polskiej Federacji Szpitali