Ministerstwo Zdrowia uruchomiło projekt e-Gabinet+. Jego celem jest wsparcie placówek POZ w zakupie sprzętu komputerowego oraz udostępnić aplikację e-Gabinet+. Aplikacja ma ułatwić obsługę pacjentów oraz raportowanie do Narodowego Funduszu Zdrowia. Wnioski można składać do 31 października 2022 roku bądź wyczerpania puli, której suma wynosi 95 mln zł.
Projekt realizowany jest przez Departament Innowacji Ministerstwa Zdrowia wraz z Centrum e-Zdrowia. Wnioskodawcami w projekcie mogą być podmioty, które posiadają zawartą umowę z NFZ na udzielane świadczeń w rodzaju POZ, co najmniej w zakresie „lekarz POZ”.
Odbiorcami produktów projektu – użytkownikami rozbudowanej w ramach projektu aplikacji e-Gabinet+ oraz e-usług, są:
- personel medyczny placówek POZ, uczestniczących w projekcie, odpowiedzialny za udzielanie i rozliczanie świadczeń zdrowotnych,
- pacjenci korzystający z udostępnionych informacji o zdarzeniach medycznych oraz Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM),
- lekarze w innych placówkach świadczących usługi medyczne na rzecz pacjentów w zakresie udostępniania EDM oraz informacji o zdarzeniach medycznych dotyczących pacjentów z placówek objętych wsparciem.
„Projekt „Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia z wykorzystaniem narzędzia centralnego (e-Gabinet+)” został uruchomiony w celu wsparcia cyfryzacji świadczeniodawców udzielających świadczeń gwarantowanych w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna. Pandemia COVID-19 pokazała jak ważne jest szybkie reagowanie w sytuacjach kryzysowych, dlatego sprawne funkcjonowanie POZ jest kwestią o podstawowym znaczeniu dla sektora ochrony zdrowia. Poprawa stanu infrastruktury teleinformatycznej placówek POZ, z jednej strony usprawni procesy związane z udzielaniem świadczeń w placówkach POZ, a z drugiej wprowadzi szereg ułatwień dla pacjentów” – czytamy na stronie MZ.
Najważniejszą korzyścią dla personelu placówek POZ będzie usprawnienie szeroko rozumianej obsługi pacjenta poprzez informatyzację czynności związanych z rejestrowaniem danych o udzielonych świadczeniach, a także szybszy dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta wytworzonej w innym podmiocie leczniczym.
Jak mówi minister Adam Niedzielski, informatyzacja gabinetów podstawowej opieki zdrowotnej wpłynie na sprawniejszą obsługę pacjentów i brak papierowej biurokracji związanej m.in. z ordynacją leków czy wypisywaniem skierowań – „Polska jest w czołówce państw, które zwiększają zakres realizacji projektów szeroko pojętego e-zdrowia. Ten projekt to często wsparcie dla małych gabinetów, poza dużymi miastami, których nie stać na sprzęt komputerowy”.
Resort zdrowia ma nadzieję, że projekt zaowocuje:
- lepszym dostępem do świadczeń udzielanych przez placówki POZ,
- poprawą jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych przez placówki POZ,
- zwiększeniem dostępu do dokumentacji medycznej (dokumentacja jest udostępniana bez dodatkowych opłat),
- poprawą warunków korzystania z usług placówek POZ oraz innych podmiotów ochrony zdrowia, które korzystają z dokumentacji wytworzonej w placówkach POZ.
Nabór wniosków ma charakter otwarty. Chcąc skorzystać ze wsparcia nie trzeba mieć wkładu własnego. Maksymalna wartość wsparcia rzeczowego dla każdej placówki POZ wynosi 68 tys. zł. Wnioski można złożyć tylko elektronicznie przez Platformę Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI). Na Platformie POPI dostępne są szczegółowe informacje i dokumenty dotyczące naboru. Można je również znaleźć na stronie dotyczącej projektu e-Gabinet+