Porozumienie Organizacji Lekarskich zaapelowało do parlamentarzystów o wprowadzenie zmian w rządowym projekcie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Ich zdaniem projekt “wypacza pojęcia jakości i bezpieczeństwa”.
Rzecznik prasowa Naczelnej Izby Lekarskiej Renata Jeziółkowska poinformowała, że w ramach Porozumienia Organizacji Lekarskich współpracę wznowiły: Naczelna Izba Lekarska, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Porozumienie Zielonogórskie, Porozumienie Chirurgów Skalpel i Porozumienie Rezydentów. We wspólnym oświadczeniu oceniły one, że mimo wielomiesięcznych prac nad projektem jest on daleki od oczekiwań i pierwotnych założeń, a niektóre jego części, dotyczące m.in. zgłaszania zdarzeń niepożądanych czy działań represyjnych i kar, są zwyczajnie niebezpieczne dla pracowników ochrony zdrowia i pacjentów. Jak zaznaczono, treść projektu uległa zmianom w trakcie prac Komisji Prawniczej i nie została poddana ponownym konsultacjom.
Zdaniem POL, projekt ustawy jest niedopracowany i zawiera fundamentalne błędy. Nie uwzględnia koncepcji takich, jak kultura bezpiecznego traktowania czy prawdziwy system no-fault. Ma zapisy groźne dla środowiska, promujące wzajemną nieufność i konflikty, a nie współpracę w kierunku poprawy jakości i bezpieczeństwa. W apelu zwrócono uwagę, że regulacje i mechanizmy zawarte w rządowym projekcie “ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta” nie przełożą się na realną poprawę jakości i bezpieczeństwa. “Na podstawie naszych doświadczeń w pracy w systemie ochrony zdrowia i codziennej pracy z pacjentami, wskazujemy trzy zasadnicze obszary, w których proponowane regulacje nie przyniosą oczekiwanego przez pacjentów i medyków efektów” – napisano w apelu. Te trzy obszary dotyczą zgłaszania zdarzeń niepożądanych, systemu kompensacji oraz dostępu do danych zbieranych w Rejestrze Zdarzeń Niepożądanych.
Porozumienie Organizacji Lekarskich zwróciło się do parlamentarzystów, w których gestii jest procedowanie rządowego projektu ustawy o przeanalizowanie zgłaszanych uwag, wzięcie ich pod uwagę w czasie prac i podejmowania odpowiedzialnych decyzji.