Agencja Oceny Technologii Medycznej i Taryfikacji otrzymała już dane od szpitali, wykonujących operacje w asyście robota chirurgicznego i wkrótce ma zaproponować osobną wycenę zabiegu prostatektomii robotowej. Według nieoficjalnych informacji od szpitali, biorących udział w pracach, ma ona wynieść około 20.000 zł. Aktualna wycena tego zabiegu – to 8653 zł, niezależnie od metody wykonania (manualnie, laparoskopowo czy w asyście robota), a jeśli ośrodek wykonuje minimum 70 zabiegów rocznie, wycena jest podnoszona do 11.200 zł. Ministerstwo Zdrowia nie wyklucza, że wkrótce zostaną osobno wycenione kolejne zabiegi wykonywane w asyście robota. Poniżej odpowiedzi resortu na pytania zadane przez mZdrowie.pl.
– Jaka będzie wycena operacji prostatektomii wykonywanej w asyście robota chirurgicznego?
Ministerstwo Zdrowia – Aktualnie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji opracowuje wycenę świadczenia.
– Czy próg zabiegów wykonanych rocznie, jako warunek podpisania kontraktu, będzie utrzymany?
– Zgodnie z wymogami organizacji udzielania świadczeń, określonymi w pkt 1 w załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 25 stycznia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. poz. 245), radykalna prostatektomia z zastosowaniem systemu robotowego jest przeprowadzana w ośrodkach, które posiadają udokumentowane wykonanie rocznie co najmniej 100 operacji usunięcia prostaty z powodu nowotworu. Wskazany przepis nie precyzuje, ażeby doświadczenie ośrodka dotyczyło metody usunięcia nowotworu prostaty z zastosowaniem systemu robotowego. Takie doprecyzowanie z kolei dotyczy personelu przeprowadzającego zabieg (zgodnie z pkt 1 części załącznika – „personel”). Zatem doświadczenie ośrodka w zakresie 100 operacji usunięcia prostaty z powodu nowotworu może dotyczyć również innych metod (np. laparoskopowej). Wymóg personelu szpitala realizującego zabieg dotyczy już posiadania udokumentowanego doświadczenia w zakresie przeprowadzenia zabiegu prostatektomii z zastosowaniem systemu robotowego. Oba wskazane warunki powinny być spełnione łącznie.
– W jaki sposób ten próg będzie obliczony?
– Wymóg „Organizacji udzielania świadczeń” określony w załączniku do ww. rozporządzenia dotyczy doświadczenia ośrodka niezbędnego do przeprowadzania zabiegu usunięcia nowotworu prostaty systemem robotowym. Wskazany wymóg dotyczy doświadczenia w zakresie wykonania rocznie co najmniej 100 operacji usunięcia prostaty z powodu nowotworu. W zakresie tego warunku został ustanowiony okres przejściowy do 1 stycznia 2023 r. Z tego też wynika, że ośrodek, który zamierza realizować to świadczenie systemem robotowym, w okresie przed 1 stycznia 2023 r. będzie zobowiązany wykonać rocznie co najmniej 100 operacji usunięcia prostaty z powodu nowotworu (czyli wykonać je w 2022 roku).
– Na jakiej podstawie szacunki zakładają 14 ośrodków wykonujących te zabiegi, skoro obecnie w Polsce są już 22 ośrodki wykonujące zabiegi robotowe?
– Wskazane szacunki dotyczące 14 środków wykonane były na podstawie posiadanych danych. Natomiast wykonywanie zabiegów za pomocą systemu robotowego także przez inne ośrodki nie wpływa na zakres, jak i treść rozporządzenia.
– Czy każdy ośrodek będzie mógł podpisać umowę na te świadczenia, czy też potrzebne będzie spełnienie dodatkowych warunków (oprócz liczby zabiegów) – jakich?
– Każdy podmiot zainteresowany realizowaniem umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, musi spełniać warunki udzielania świadczeń określone w wielu aktach prawnych. Podmiot udzielający świadczeń z zakresu leczenia szpitalnego zobowiązany jest wykonywać umowę z NFZ zgodnie z warunkami udzielania świadczeń określonymi m.in. w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.), w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 290 z późn. zm.), w tym spełniać warunki określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia “Leczenie chirurgiczne z zastosowaniem systemu robotowego nowotworu złośliwego gruczołu krokowego”, w zakresie wymagań formalnych, kryteriów kwalifikacji do świadczenia, personelu, wyposażenia w sprzęt, czy organizacji udzielania świadczeń. Ponadto, podmiot ten musi realizować umowę zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2020 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 320 z późn. zm.), czy także w przepisach określonych w szczegółowych warunkach umów w rodzaju leczenie szpitalne, które zostaną określone przez Prezesa Funduszu na podstawie art. 146 ust. 1 ustawy o świadczeniach.
– Czy wiadomo, które ośrodki mogą się kwalifikować?
– Ocena skutków regulacji jest dokumentem opracowywanym, w trakcie procesu legislacyjnego, który służy jedynie do szacowania kosztów i skutków wprowadzonych rozwiązań. Natomiast, które konkretnie podmioty lecznicze zdecydują się na realizację świadczeń w zakresie “Leczenie chirurgiczne z zastosowaniem systemu robotowego nowotworu złośliwego gruczołu krokowego” okaże się dopiero po wejściu w życie przedmiotowego rozporządzenia, tj. po 1 kwietnia br. Dopiero po tej dacie możliwe będzie aneksowanie umów, czy też przeprowadzenie postępowania konkursowych przez Oddziały Wojewódzkie NFZ w zakresie „Leczenie chirurgiczne z zastosowaniem systemu robotowego nowotworu złośliwego gruczołu krokowego”.
– Co to znaczy “okres przygotowawczy”, po co ma być wprowadzony, na jakiej podstawie, i jak długo będzie trwał?
– Jest to okres przejściowy dla spełnienia warunków w zakresie personelu, jak i organizacji udzielania świadczeń, który został określony w par. 2 rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. poz. 245). Przepis ten umożliwi placówkom medycznym zamierzającym realizować świadczenie gwarantowane “Leczenie chirurgiczne z zastosowaniem systemu robotowego nowotworu złośliwego gruczołu krokowego”, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie spełniają wymagań określonych w części „Personel” w zakresie dotyczącym minimalnych kryteriów jakościowych dla personelu medycznego oraz „Organizacja udzielania świadczeń” w zakresie dotyczącym minimalnego doświadczenia ośrodka, do dostosowania do tych wymagań w terminie do dnia 1 stycznia 2023 r.
– Jaką liczbę rocznie wykonywanych zabiegów prostatektomii w asyście robota przewiduje ministerstwo?
– Liczba ta będzie zależna od liczby podmiotów, które faktycznie zdecydują się na realizację umowy z NFZ, w tym zakresie. Na dzień dzisiejszy trudno jest oszacować liczbę wskazanych zabiegów.
– Czy planowane są podobne decyzje o dodaniu do koszyka i osobnej wycenie zabiegów robotowych innych niż prostatektomia – np. cystektomia, operacja nerkooszczędzająca, nowotwory ginekologiczne?
– Rozważana jest możliwość wprowadzenia zabiegów z wykorzystaniem systemów robotowych w zakresie innych wskazań.