Rada Ekspertów NIL wychodzi z inicjatywą działań edukacyjnych, polegających m.in. na wskazywaniu rzetelnych źródeł wiedzy, budowaniu zaufania do autorytetów medycznych, samej medycyny i nauki.
W opinii Rady Ekspertów NIL, osoby, które zabierają głos w szczególnie wrażliwym obszarze, jakim jest zdrowie, bądź pośredniczą w przekazywaniu informacji – powinny charakteryzować się rzetelnością. Rada zwraca uwagę na konieczność wzmocnienia roli edukacji, która powinna być przeciwwagą dla fake newsów, czy szkodliwych teorii negujących wiedzę medyczną. “Z uwagi na postawy antyzdrowotne, skutkujące niebezpieczną dezinformacją ze strony osób, które zazwyczaj z medycyną nie mają nic wspólnego, niezwykle istotne jest dzielenie się przez nas, lekarzy, swoją wiedzą i doświadczeniem, jak też współpraca z osobami, które zawodowo lub hobbystycznie udzielają się publicznie w sprawach związanych ze zdrowiem” – tłumaczą dr Magda Wiśniewska i prof. Jerzy Samochowiec, członkowie Rady Ekspertów NIL.
Jak wskazują eksperci, edukacja jest też rolą dziennikarzy – „Zachęcamy media do jak najszerszych działań w tym zakresie i do współpracy. Na dziennikarzach spoczywa szczególna odpowiedzialność, to oni tłumaczą zawiłości polskiego systemu ochrony zdrowia, przekładają niekiedy trudny język medyczny na zrozumiałą informację, w jednym momencie docierają do ogromnej liczby osób, pilnują, aby ich przekaz był oparty na aktualnej wiedzy medycznej. Oczywiście w ogromnej mierze ma miejsce, jednak jak wszyscy widzimy – przyglądając się różnym przekazom, przede wszystkim influencerów, youtuberów – jest bardzo wiele do zrobienia w kwestii edukacji”.
Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski zwraca uwagę, że każdy powinien zdawać sobie sprawę z konsekwencji tego, co mówi i robi – „Jesteśmy przekonani, że wiele osób, które nie są lekarzami, ale wypowiadają się o zdrowiu, czy to w mediach czy za pośrednictwem mediów społecznościowych, nie ma złych intencji. Często przekłamania w ich wypowiedziach wynikają z niewiedzy, bądź z wprowadzenia ich przez kogoś w błąd. Niestety ta niewiedza może okazać się szkodliwa dla odbiorcy takiego przekazu. Są również osoby, które z założenia nie chcą zaufać nauce i wierzą w szkodliwe teorie – takie przekazy musimy prostować, posługując się rzetelną wiedzą”.
Doktor Magdalena Faga-Łuczkiewicz, pełnomocniczka NRL ds. zdrowia lekarzy, podkreśla znaczenie edukacji samych lekarzy, obejmującej umiejętności świadomego zarządzania swoimi emocjami oraz dobrej, efektywnej, empatycznej komunikacji z pacjentami – „Większa świadomość procesów emocjonalnych zachodzących w nas samych i dynamiki relacji lekarz-pacjent pomaga podejmować nieagresywny dialog, dzięki któremu możemy chronić naszych pacjentów przez szkodliwym wpływem pseudonauki i przekonać ich do racjonalnego, naukowego podejścia do medycyny. Będziemy organizować dla lekarzy kolejne szkolenia, warsztaty kompetencji, treningi balintowskie”.