Sejmowa komisja zdrowia podjęła prace nad nowelizacją ustawy o świadczeniach zdrowotnych, zmieniającą zasady uchwalania map potrzeb zdrowotnych. Katarzyna Lubnauer w imieniu Koalicji Obywatelskiej również na tym posiedzeniu zgłosiła wniosek o odrzucenie projektu nowelizacji ustawy w całości. Tym razem nie zyskał on poparcia większości posłów.
Komisja zdrowia zajęła się ponownie rządowym projektem zmian ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i niektórych innych ustaw. Wcześniej rekomendowała jego odrzucenie, uzasadniając m.in., że marginalizuje on rolę samorządów, zmierza do centralizacji systemu opieki zdrowotnej. Sejm jednak opowiedział się za skierowaniem go ponownie do prac w komisji.
“Uważamy, że jest to ustawa, której kierunek jest dość jasny, czyli centralizacja każdej decyzji. W przypadku tworzenia map potrzeb zdrowotnych takim poziomem racjonalnym wydaje się, że jest województwo” – powiedziała Katarzyna Lubnauer. Przewodniczący Tomasz Latos mówił, że projekt wymaga procedowania i “nie ma nic wspólnego z centralizacją”. “Do tej ustawy przygotowano szereg ważnych poprawek” – zapewnił. Uczestniczący w posiedzeniu komisji wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski przypomniał, że na poprzednim posiedzeniu nie doszło do rozpatrzenia żadnych poprawek – “Myślę, że część poprawek, w szczególności klubu Lewicy, zgłoszonych przez pana posła Wolskiego, jest warta przemyślenia i można poszukać kompromisu”.
Komisja przyjęła wiele poprawek o charakterze merytorycznym, legislacyjnym i doprecyzowującym. Przyjęto m.in. poprawkę złożoną przez posła Bolesława Piechę (PiS) dotyczącą korpusu kontrolerskiego, która ma zapewnić odpowiednią liczbę kontrolerów i zagwarantować terminowe realizacje protokołów pokontrolnych. Kolejne zmiany zaproponowane do projektu zakładają skrócenie okresu ustalania mapy zdrowotnej, planów krajowych i wojewódzkich z 7 lat do 5 lat. Jednocześnie skrócono o rok termin sporządzenia sprawozdania śródokresowego z realizacji tych planów.
“Wojewoda, w terminie do dnia 30 czerwca trzeciego roku kalendarzowego (wcześniej zakładano że czwartego roku) obowiązywania wojewódzkiego planu, sporządza sprawozdanie śródokresowe z jego realizacji, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia” – brzmi jedna z poprawek.
Kolejna zaproponowana zmiana zakłada poszerzenie liczby podmiotów, którym minister zdrowia przekaże do zaopiniowania w ciągu 30 dni projekt krajowego planu transformacji. Trafi on nie tylko do Rady Dialogu Społecznego, prezesa NFZ, prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, dyrektora Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny, jak pierwotnie projekt zakładał, ale – po wniesionej poprawce – także do konsultantów krajowych w ochronie zdrowia, dyrektora Narodowego Instytutu Kardiologii i do dyrektora Narodowego Instytutu Onkologii.
Odpowiednio na szczeblu wojewódzkim wojewoda ma przekazywać projekty planów oprócz wymienionych w pierwotnym projekcie podmiotom – marszałkowi województwa, konwentowi powiatów danego województwa, prezesowi NFZ i wojewódzkiej radzie dialogu społecznego również konsultantom wojewódzkim w ochronie zdrowia. Komisja uściśliła także, że wojewoda odwołuje z własnej inicjatywy członka wojewódzkiej rady, powoływanego na wniosek właściwego organu lub podmiotu przed upływem kadencji m.in. w przypadku nieobecności na czterech kolejnych posiedzeniach wojewódzkiej rady, a nie w przypadku tylko nieusprawiedliwionej nieobecności.
Projekt nowelizacji, jak podano w uzasadnieniu do niego, ma na celu usprawnienie organizacji tworzenia map potrzeb zdrowotnych i wykorzystania ich do opracowywania polityki zdrowotnej na poziomie kraju i województwa. Zdaniem wnioskodawców “dokumenty map potrzeb zdrowotnych w swojej pierwszej edycji nie spełniły pokładanych w nich oczekiwań z uwagi na ograniczenie analiz do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”.
W uzasadnieniu do projektu zaznaczono, że przyjęte do tej pory mapy potrzeb zdrowotnych i priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej zachowają moc do 31 grudnia 2021 r. Wojewódzkie rady, powołane na podstawie dotychczasowych przepisów, rozwiązane będą z dniem wejścia w życie nowelizacji. Zdecydowano też, by kompetencje tworzenia map pozostawić w gestii resortu zdrowia. Po pierwsze dlatego, że ma ono już odpowiednie doświadczenie. Z drugiej strony możliwości wojewodów w opracowywaniu takich map są ograniczone ze względu m.in. na niepełny dostęp do danych i do narzędzi analitycznych. Ministrowi zdrowia przypisano zasoby kadrowe w wysokości 15 etatów, poszczególnym urzędom wojewódzkim po 2 etaty.
Ministerstwo Zdrowia, aby sporządzić mapy, będzie mogło zlecić przygotowanie danych i analiz niezbędnych do ich przygotowania AOTMiT, NFZ i NIZP-PZH. Minister zdrowia ma ogłaszać mapę w drodze obwieszczenia, do 30 czerwca roku poprzedzającego o jeden rok kalendarzowy pierwszy rok obowiązywania planów transformacji, z tym że pierwsza mapa potrzeb zdrowotnych, zgodnie z przepisami przejściowymi będzie obowiązywała od 1 stycznia 2022 r. (PAP)