Polscy liderzy ochrony zdrowia mierzą się w szczególności z brakami kadrowymi. Z pomocą już dziś przychodzą im innowacyjne rozwiązania oparte na AI. Barierą w ich wdrażaniu bywa sceptycyzm personelu medycznego oraz brak czasu na szkolenia w tym zakresie.
Najnowszy raport Future Health Index opisuje, jak z problemami w systemie opieki medycznej radzą sobie liderzy ochrony zdrowia, m.in. z zastosowaniem innowacji technologicznych i sztucznej inteligencji,. Aktualna edycja badania została przeprowadzona wśród blisko 3 tysięcy liderów z 14 krajów świata, w tym z Polski. Jak oceniają autorzy raportu, szybki dostęp do pomocy medycznej jest wyznacznikiem sprawnego systemu ochrony zdrowia. Dzisiejszy pacjent nie oczekuje jedynie tego, że otrzyma potrzebne świadczenie, lecz zależy mu na tym, aby otrzymana pomocy była najwyższej jakości. Tymczasem liderzy ochrony zdrowia mierzą się z problemami, takimi jak braki kadrowe, presja finansowa czy rosnące zapotrzebowanie na usługi medyczne. Od pokonania tych barier zależy czy pacjenci zostaną otoczeni rzeczywiście wysokiej jakości opieką.
Przyczyną opóźnienia w diagnostyce czy leczeniu coraz częściej bywają braki kadrowe. Zwiększa to ryzyko cięższego przebiegu choroby oraz większego obciążenia systemu opieki zdrowotnej, a także innych kosztów związanych np. z konieczności opieki nad osobą niezdolną do samodzielnej egzystencji. Dobrą odpowiedzią może być wdrażanie innowacji opartych na sztucznej inteligencji, których celem jest jak największe odciążenie personelu placówek medycznych w sytuacji niedoborów kadrowych.
W Polsce połowa osób pracujących w jednostkach opieki medycznej doświadcza wypalenia, stresu lub innym problemów ze strony zdrowia psychicznego. Wskazują na brak równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, a także na obniżenie zaangażowania w pracę oraz spadek morale. Zwiększa to ryzyko dalszego uszczuplenia zasobów kadrowych. Aż 74 proc. (średnia światowa wynosi 58 proc.) badanych oceniło, że w Polsce skraca się czas poświęcany pacjentom przez personel. 70 proc. wskazało, że występują opóźnienia w zakresie badań przesiewowych, diagnostyki i profilaktyki. Natomiast 69 proc. polskich liderów zauważyło obniżoną jakość opieki. Inną barierą wskazaną w raporcie jest brak dostępu do części świadczeń na niektórych obszarach Polski, co wynika z mniejszej liczby chętnych osób do pracy na terenach wiejskich. Pacjenci muszą nieraz odbyć daleką podróż aby otrzymać właściwą pomoc.
Automatyzacja, wirtualna opieka oraz zdalne monitorowanie mają również za zadanie skrócić kolejki. 94 proc. respondentów widzi w innowacjach szanse m.in. na ograniczenie zadań administracyjnych a dzięki temu wydłużenie czasu poświęcanego bezpośrednio pacjentom. Pracownicy medyczni skarżą się na brak czas na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, w tym poszerzania ich o wiedzę i umiejętności dotyczące właśnie innowacji w systemie opieki medycznej. Obecnie automatyzacja jest wykorzystywana najczęściej w rejestracji pacjentów i przy wprowadzaniu danych klinicznych. W najbliższych trzech latach 47 proc. liderów planuje wdrożenie automatyzacji w rozliczeniach oraz przy konserwacji i monitorowaniu sprzętu. Zapowiadają również zautomatyzowaną priorytetyzację zadań w swojej pracy oraz automatyczne uzupełnianie wpisów/dokumentacji klinicznej. Niemal każdy ankietowany wskazał, że sposobem na ograniczenie niekorzystnego wpływu zbyt małej liczby personelu może być wirtualna opieka. Większość badanych zwracała uwagę na konieczność wykorzystania innowacji w integracji danych, szczególnie poprawę interoperacyjności między różnymi platformami i placówkami medycznymi. Liderzy wskazywali także na potrzebę zwiększenia dostępu pacjentów do własnych danych medycznych.
Wyzwania finansowe stojące przez placówkami medycznymi zdaniem 83 proc. liderów ochrony zdrowia wywierają niekorzystny wpływ na pacjentów, m.in. poprzez dłuższy czas oczekiwania na świadczenie czy ograniczenie metod leczenia na danym obszarze kraju. Z ich powodu maleją również szanse na wdrażanie nowych rozwiązań. Na problemy z finansowaniem inwestycji np. w sprzęt medyczny zwróciło uwagę 55 proc. respondentów. W raporcie poruszona została także kwestia działań na rzecz ochrony środowiska. W Polsce aż 99 proc. badanych (średnia światowa wyniosła 81 proc.) wskazało, że jest to brane pod uwagę podczas decyzji związanych z przetargami i zaopatrzenia placówek medycznych.
Z badania wynika także, że istnieje coraz większa potrzeba partnerstwa w zakresie poprawy integracji technologii i interoperacyjności, wykorzystania analizy danych do wyciągania wniosków, poprawy koordynacji opieki oraz przyciągnięcia uwagi i utrzymania w placówce pracowników. Cele partnerstwa różnią się w zależności od tego, czy jednostka znajduje się w mieście, czy poza miastem, czy jest publiczna, czy prywatna. Jako partnerów dla placówek medycznych liderzy wymienili firmy zajmujące się technologiami medycznymi, instytucje edukacyjne, organy regulacyjne i organizacje pozarządowe.